De eerste Nederlandse bedrijven verkennen de technische mogelijkheden van productidentificatie door radiochiptechnologie. Bij die inventarisatie blijft privacy onderbelicht. Dit zou de koplopers later op kunnen breken.
Begin maart heeft de Duitse supermarktketen Metro AG na protest van bezorgde consumenten zijn nieuwe klantenkaart met radiochip ingetrokken. De retailer heeft in de Duitse stad Rheinberg een winkel van de toekomst met rfid-technologie (radio frequency identification) ingericht, waar hij de mogelijkheden van deze technologie verkent. Met de klantenkaart wilde het concern controleren of consumenten oud genoeg waren om trailers van dvd-films te bekijken. Metro gaat wél door met de invoering van radiochips op pallets en rolcontainers om zijn aanvoerketen verregaand te digitaliseren.
Relschoppers
“Er heeft maar een handjevol mensen bij deze Duitse winkel geprotesteerd om dit voor elkaar te krijgen. Onder leiding van een Amerikaanse activiste”, zegt Fred de Haas. Hij is algemeen directeur van de specialist in antidiefstaloplossingen Checkpoint Meto Benelux. Het bedrijf was vorig jaar al betrokken bij een aantal proeven met rfid in Britse winkels.
Een Nederlandse parfumerieketen, waarvan De Haas de naam niet wil noemen, start dit jaar met een rfid-proef. Planken en rekken krijgen een radiochiplezer en een camera. Als een klant meerdere parfumdoosjes met elk een radiochip van zo’n rek pakt, dan krijgt de filiaalmanager een foto van de klant te zien. “Als die klant alle tien flesjes Chanel voor zijn harem afrekent, is er niets aan de hand. Rekent hij er negen niet af, dan is de winkel er op tijd bij”, legt De Haas uit.
Volgens De Haas vergeten bedrijven die met rfid aan de slag gaan, vaak consumenten en andere betrokkenen goed in te lichten. “Er gaan cowboyverhalen rond over deze technologie. Wasmachines die gaan piepen omdat er een rood overhemd tussen de was zit, of producten die tot ver buiten de winkel gevolgd kunnen worden. Dat kan niet, omdat de chip daar een grote antenne en batterij voor nodig heeft. Dat past in een Porsche, maar niet in andere artikelen.” De chips op de Nederlandse parfumdoosjes krijgen een softwarematige ‘knik’, waarna ze onleesbaar zijn. “Dat moet je wel goed uitleggen”, stelt De Haas.
De KLM, die vanaf april koffers op vluchten naar Tokyo van een radiochip voorziet, doet dat in ieder geval niet. “Er zit geen andere passagiersinformatie op deze chip dan op de oude labels. De privacy van passagiers is dus niet in het geding”, aldus een woordvoerder. Het bedrijf wil niks kwijt over toekomstige plannen met rfid.
Wachten
Volgens privacyvoorvechter Maurice Wessling van Bits of Freedom is het wachten op een relletje rond rfid in Nederland. Hij pleit voor een vaste set vuistregels voor implementatie van deze technologie, om misbruik te voorkomen. Het College Bescherming Persoonsgegevens is minder somber gestemd. Het zegt geen privacy-issues te verwachten zolang bedrijven de technologie inzetten voor verbetering van hun toevoerketen. Daarnaast pleit het college voor transparantie. Bedrijven moeten open zijn over het doel dat zij met de inzet van radiochips nastreven.< BR>