In tegenstelling tot sommige andere analisten, vestigt IDC Research zijn aandacht altijd veel meer op het voorspellen van de grote lijnen in de it, en minder op technologieën en producten, al worden die natuurlijk ook onderzocht. Vreemd genoeg loopt IDC’s voorspelling voor dit jaar niet helemaal gelijk met die van bijvoorbeeld Gartner.
Waar IDC en Gartner het allebei roerend over eens zijn, is de trend dat in 2004 de economie weer zal aantrekken, en veel sterker dan de vorige twee jaren. Daarvoor hoef je geen it-analist te zijn, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om dat aspect van de industrie ook eens in de schijnwerpers te zetten. En dus stelt IDC Research dat Europa eindelijk ook aan het groeien zal slaan. Consumenten vertrouwen weer in de economische mogelijkheden en de fabrikanten en leveranciers blijken te staan popelen om met nieuwe producten en diensten de markt te veroveren.
Dat is uiteraard ook af te lezen uit de it-uitgaven, stelt IDC. Het bureau beweert dat de meeste Europese bedrijven hun budget zullen besteden aan upgrades in de infrastructuur en vernieuwingen van soft- en hardware, niet in het beginnen van nieuwe projecten. Verder zullen mobiele toepassingen de Europese economie verder helpen groeien, maar ‘killer apps’ moeten we niet verwachten.
IDC trapt zoals elke analist ook graag af en toe de spreekwoordelijke open deur in: onderontwikkelde Europese landen als Portugal, Spanje en Griekenland zien over de komende jaren een veel sterkere groei dan de rest van Europa – niet helemaal eigenaardig gezien de achterstand in deze landen. Ten slotte denkt de analist dat goedkope producten nieuwe mogelijkheden tot groei zullen betekenen voor hardware-fabrikanten.
Twee werelden
Maar interessanter zijn natuurlijk de voorspellingen op het terrein van technologieën en concepten. IDC Research ziet in de eerste plaats een grote verandering in de waardering van it. De analist denkt dat er twee divergerende werelden zijn: die van de verticale oplossingen en die van de zakelijke problemen. Dertig jaar lang heeft er een strategische visie bestaan die stelde dat it-infrastructuur alleen maar waarde had als die gegoten werd in verticaal geïntegreerde, bedrijfseigen systemen en software. Dat idee, zegt IDC, is snel aan het vervagen. De aandacht in die wereld verlegt zich razendsnel naar operationele efficiëntie en een op maat gemaakte verpakking van ‘open’ technologieën (‘off-the-shelf’ – niet te verwarren met ‘open source’). De analist ziet hetzelfde gebeuren in de it-services.
De andere wereld, die van de zakelijke problemen en klantenprioriteiten, staat nog in de kinderschoenen. Volgens IDC bestaat er zoiets als een klantgerichte it-wereld, waarin de grootste groei en waarde voor de volgende tien jaar te vinden zijn. Wat IDC daarmee bedoelt is niet geheel duidelijk, maar het bureau verwijst in dit verband graag naar een artikel in de Harvard Business Review van Nicholas G. Carr (‘IT Doesn’t Matter’), waarmee IDC het duidelijk niet eens is. Carr negeert in dat artikel de ‘klantgerichte’ it-wereld namelijk volkomen.
Kort samengevat komt Carrs visie op het volgende neer: it volgt dezelfde wetmatigheden als de grote ontwikkelingen van eind negentiende, begin twintigste eeuw (de spoorwegen, elektriciteit, et cetera). Aanvankelijk waren deze ’technologieën’ op zichzelf strategisch belangrijk. Maar na een tijd werden ze naar de achtergrond gedrongen en werden het ‘commodities’ – gewone, alledaagse dingen, waarmee je andere, minder alledaagse dingen kon doen. Ze verloren echter hun strategisch belang omdat iederéén ze kon kopen. Carr zegt dat het met it dezelfde kant op gaat, en dat it-managers daarom stilaan hun aandacht moeten verleggen van it-mogelijkheden (‘behandel technologie als strategisch belangrijk’) naar it-risico’s (‘het maakt niet uit wat u koopt, maar zorg dat u ermee kunt doen wat u voor ogen hebt – daar ligt het strategische belang’).
IDC is het dus niet eens met Carr en haalt daarvoor IBM als voorbeeld aan. IBM heeft zijn verkoopsorganisatie omgevormd van ‘gecentreerd rond producten’ naar ‘gecentreerd rond klantenbehoeften’. Dat lijkt niet in tegenspraak met Carr, integendeel zelfs. Maar IDC denkt daar anders over. Hoe dan ook: voor kopers luidt het advies dat ze moeten opletten dat de leverancier niet een ‘gewoon’ product verkoopt met een laagje marketing erover.
Minder verschillen
En gekócht zal er worden, zegt IDC. De ‘chief financial officer’ zal de it-manager zijn gang laten gaan in 2004. Daarbij zal die kunnen kiezen uit vele verschillende ‘commodity’-producten, die gisteren nog strategisch belangrijk waren. Daarmee doelt IDC Research dan op het aanbod van servers en software door leveranciers die niet langer de aandacht vestigen op de verschillen tussen de diverse aanbiedingen. Een voorbeeld: vrijwel elke leverancier ziet standaarden als het centrum van het heelal en dus vestigt hij de aandacht op die standaarden in plaats van op de spectaculaire mogelijkheden van zijn producten. IDC haalt daarvoor het voorbeeld aan van de strategische alliantie tussen AMD en Sun Microsystems in de servermarkt.
De analist draait daarbij de feiten even om: de markt van ‘proprietary’ processoren ligt onder vuur, en servers die door dergelijke bedrijfseigen processoren worden aangedreven, gaan volgens IDC stilaan tot een nichemarkt behoren. Servers die op de x86-processor zijn gebaseerd, gaan het helemaal maken. Maar dat lijkt wat gemakkelijk, want de proprietary-markt zou immers helemaal niet onder vuur liggen als ze tegen dezelfde prijs eenzelfde prestatieniveau kon halen en eenzelfde compatibiliteit. Een voorbeeld daarvan vormt – in uiterst bescheiden mate – Apple met zijn Xserve-systemen. In percentages uitgedrukt stelt het niets voor, maar in absolute cijfers groeit de Xserve wél, omwille van zijn gebruiksvriendelijkheid, compatibiliteit, prijs en rekenkracht. En toch wordt Xserve aangedreven door IBM’s Powerpc.
IDC blijkt trouwens ook even te vergeten dat het vooral de tweede en derde generatie Itanium zullen zijn die de servermarkt aanzwengelen. Die processoren kunnen niet langer als x86-processor bestempeld worden. De Itanium doet het erg goed, en zou binnen enkele jaren wellicht ook aan de onderkant van de servermarkt kunnen worden ingezet.
Ten slotte is er één leverancier die helemaal niet doet wat IDC denkt dat er gaat gebeuren. Microsoft weigert halsstarrig mee te doen aan deze ‘standaarden-nonsens’. Dat zegt IDC zelf ook in zijn rapport, maar het bureau verbindt daar verder geen conclusies aan.
Offshore
Volgens IDC wordt 2004 het jaar van de offshore it-diensten. Het bureau ziet de Indische en andere offshore-centra zelfs hele projecten begeleiden. De IDC-analisten zullen dit hebben vastgesteld op basis van objectieve graadmeters, maar de ervaringen van grote bedrijven lijken toch in een andere richting te wijzen. Daar klinkt het geluid dat Indische bedrijven wel goed zijn in uitvoering, maar slecht in projectleiding. Andere analisten zien deze trend overigens niet.
Een andere trend waarover IDC anders denkt dan de overige analisten, is rfid (‘radio frequency identification’). Gartner en de meeste andere analisten, zien rfid als een sleuteltechnologie voor het ‘supply chain management’ van de komende jaren. Volgens deze analisten wordt rfid in 2004 een doorbraak-technologie.
Maar niet volgens IDC. Rfid is volgens dit bureau nu nog een luchtbel, die snel en makkelijk doorgeprikt zal worden. Volgens de analist hebben momenteel enkel Wal-Mart en het Amerikaanse ministerie van Defensie rfid hoog op hun prioriteitenlijstje staan. Op termijn zal rfid volgens IDC in de hele fabricage- en bevoorradingsketen wel een revolutie ontketenen, maar niet in 2004. De IDC-analisten denken namelijk dat er veel meer nodig is om rfid echt van de grond te laten komen dan de ruggensteun van het ministerie van Defensie en Wal-Mart.
Daarbij gaat IDC voorbij aan het feit dat het Amerikaanse ministerie van Defensie ooit doorslaggevend was in de acceptatie van streepjescodes op producten. Het vertikte namelijk producten te kopen waarop die streepjes niet voorkwamen. Binnen korte tijd werden alle producten daarom voorzien van een barcode.
Wifi
Ten slotte doet IDC nog een voorspelling over het succes van wifi. De draadloze lan’s zijn volgens het bureau niet voor iedereen weggelegd. Wifi zal in 2004 weliswaar blijven groeien, zo meent IDC, maar de acceptatie ervan in bedrijfsomgevingen zal trager gaan dan verwacht. Wie een bekabeld gebouw heeft – en daar heel veel geld voor heeft uitgegeven – zal immers niet snel geneigd zijn om al die investeringen het raam uit te gooien, enkel en alleen omdat draadloos zo ‘sexy’ staat.