Het midden- en kleinbedrijf blijft een belangrijke markt voor computerleveranciers. IBM, HP en Dell brachten allen servers voor deze doelgroep op de markt.
IBM brengt zowel een op zichzelf staande als rack-versie van een single-processor server op de markt met standaardfuncties zoals de mogelijkheid om de serial ATA drives eenvoudig te verwisselen. Andere extra’s zijn geïntegreerde IBM Serverraid voor het dupliceren van de harde schijf en de mogelijkheid om het systeem op afstand aan en uit te zetten.
De introductie van de nieuwe servers van IBM volgt twee dagen nadat HP het eerste systeem in haar ML100 Proliant-servers voor het mkb op de markt bracht en kort nadat Dell twee nieuwe single-processor servers, de Poweredge 750 voor racksystemen en de op zichzelf staande Poweredge 700 introduceerde.
Het doel van de leveranciers is om klanten in het mkb, die in veel gevallen voor het eerst een server aanschaffen, te voorzien van een instapmodel zonder alle complexe en onnodige functionaliteit van servers voor de grootzakelijke markt. Omdat wederverkopers noodzakelijk zijn om de mkb-markt goed te ontwikkelen hebben de twee indirect verkopende leveranciers nieuwe partnerprogramma’s aangekondigd.
IBM investeert 500 miljoen dollar wereldwijd in trainings- en incentiveprogramma’s voor mkb-partners. HP onthulde in september 2003 een nieuwe mkb-strategie, waaronder een speciaal marketingprogramma voor dit segment. Voor de verkoop van servers in het midden- en kleinbedrijf werd een aparte divisie opgezet.