Volgens marktonderzoeker Gartner werden vorig jaar 520 miljoen mobiele telefoons verkocht. Dat is een stijging van 20,5 procent in vergelijking met 2002.
Die stijging is volgens Gartner te danken aan de grote vraag naar nieuwe gsm-modellen ter vervanging van oudere in de bestaande markten, gecombineerd met een grotere groei dan verwacht in de nieuwe gsm-markten. "De verkoopcijfers waren in 2003 hoger dan verwacht. In het vierde kwartaal hadden veel producenten het zelfs moeilijk om te voldoen aan de grote vraag", zegt Gartner-analist Ben Wood.
Volgens Wood blijft de vraag naar mobiele telefoons ook in 2004 groot. Het lopende eerste kwartaal blijkt alvast de trend van vorig jaar verder te zetten. Gartner heeft dan ook zijn verwachtingen voor de gsm-verkoop in 2004 opgetrokken naar 580 miljoen exemplaren.
Nokia bleef in 2003 op nummer één staan in de wereldwijde mobieltjesmarkt en werd nu ook marktleider in Noord-Amerika, waar het concurrent Motorola van de troon wist te stoten. Wereldwijd ging het marktaandeel van de Finse gsm-gigant wel achteruit: van 35,1 procent in 2002 naar 34,7 procent in 2003. Op nummer twee stond vorig jaar Motorola, gevolgd door Samsung, Siemens, Sony Ericsson en LG.