Amerikaanse klanten van internetaanbieder Comcast hebben enkele dagen geen e-mail-contact gehad met Rusland. Een verkeerd ingesteld spamfilter is de schuldige.
Het spamfilter zorgde ervoor dat berichten verzonden naar Russische .ru domeinen werden geblokkeerd. Pas na vier dagen was het probleem opgelost, meldt de Telegraaf.
Spamfilters worden gebruikt om ongevraagde e-mail buiten de deur te houden. Als het filter verkeerd wordt ingesteld houdt dat meestal in dat inkomende berichten worden tegen gegaan. Bij de Russische blokkade ging het echter om uitgaande mail. Comcast zegt dat het filter is aangepast nadat een groot aantal e-mails verzonden was met een .ru returnadres.
De e-mail spam is echt een ramp.
Als ik optel hoeveel uren mensen steken in het uitpluizen van hun mailbox kan je echt spreken van een enorme financiele schade voor alle bedrijven. Mijn hoop gaat uit naar de ontwikkeling van een nieuw protocol wat e-mail betreft.
Dit vind ik een beetje raar, want op dit ogenblik komt er bijna zoveel spam van comcast af als vanuit rusland daarom staan comcast en meerdere uit rusland afkomstige adressen bij ons bedrijf in de blacklist.
Maar ja.. volledig automatiseren is nog niet mogelijk. Handmatig de logfiles bekijken en verdachte verzenders en relays eruit plukken blijft de meest effectieve oplossing..maar is tevens goed voor de werkgelegenheid, : GEZOCHT: SPAM-MANAGER…