Vervoersbedrijf TNT Express begint dit voorjaar een beperkte proef met rfid-chips op pakketten om de mogelijkheden van deze technologie te verkennen. Na de zomer worden de resultaten bekeken.
TNT voert de proef uit bij zijn in Nederland op één na grootste klant, de in Zuid-Limburg gevestigde producent van medische apparatuur Medtronic. Naast TNT en Medtronic zijn ook Cap Gemini Ernst & Young, Intel en Hescon bij de test betrokken. TNT levert momenteel vanuit het distributiecentrum van Medtronic in Kerkrade vijfhonderd pakketten per dag af bij afleveradressen in Nederland. De producten krijgen op de loopband van TNT in het distributiecentrum van Medtronic een label opgeplakt met daarin een passieve radiochip geïntegreerd. Deze komen in de plaats voor de papieren labels die nu gebruikt worden. TNT trekt vierhonderd duizend euro uit voor de test.
Scannen schrappen
Doel van de proef is om het functioneren en de werkbaarheid van de technologie te bekijken. In de bestaande situatie worden pakketten handmatig gescand voordat ze in rolcontainers verpakt in TNT-vrachtwagens terecht komen. Door de rolcontainers met pakjes langs sensoren te halen wordt alle informatie in één keer doorgesluisd naar het achterliggende systeem. Het is nog niet duidelijk of deze sensoren in de vrachtwagen aangebracht worden of bij de laadplekken.
“We willen in de praktijk gaan kijken of de technologie werkt”, zegt René Boot, ict-directeur bij de Benelux tak van TNT Express. Over de mogelijkheden van de technologie is hij enthousiast. “Rfid heeft de mogelijkheid in zich om logistieke processen dynamischer in te richten. In combinatie met gprs-netwerken is er bijvoorbeeld informatie beschikbaar over een zending die vijf minuten later de laadruimte in een vrachtwagen kan opvullen. In een logistiek centrum is via de radiochip op een pakket precies te zien naar welk dok deze moet. De overslagtijd is daarmee te beperken.” De integratie van rfid in het achterliggende ict-systeem van TNT maakt geen onderdeel uit van de proef. < BR>