Bedrijven willen it standaardiseren, onder meer om lagere kosten te kunnen afdwingen. Die conclusie trekt Giarte Media Group na een enquête onder 164 it-topfunctionarissen.
Uitbesteding aangewakkerd Uitbesteding is volgens de Giarte-onderzoekers de belangrijkste ontwikkeling van de afgelopen jaren. Steeds meer bedrijven zijn de it-dienstverlening gaan uitbesteden, “de economische tegenwind heeft dit alleen maar aangewakkerd”. Het voornaamste motief is kostenbesparing, aldus Giarte. Een op de vijf bedrijven besteedt it uit, zo blijkt uit de enquête onder 164 ict-topfunctionarissen. Eén derde van de bedrijven rekent geregeld uit wat het kostenverschil is tussen zelf doen en uitbesteden. Eén derde houdt de ict-afdeling het liefst in huis; dat gebeurt vooral in de sectoren overheid, zorg en onderwijs. Het inhuren van ict’ers lijkt er onpopulair. Minder detacheren is in 2003 de meest gebruikte manier van bezuinigen op het it-budget, concludeert Giarte. “Het is ook een van de gemakkelijkste manieren.” Terwijl nu de aanschaf van nieuwe software weer mondjesmaat wordt overwogen, zullen bedrijven volgens de onderzoekers blijven bezuinigen op de inhuur van ict’ers. |
Lagere it-budgetten lijken structureel, stelt het onderzoeksbureau. Dat komt omdat er minder maatwerk wordt ontwikkeld en de nadruk op externe leveranciers ligt. In it-infrastructuur wordt evenmin nauwelijks geïnvesteerd. Nieuwe ict-toepassingen als telefoneren via internet en draadloze netwerken krijgen slechts langzaam voet aan de grond. Giarte verwacht ook niet veel investeringen die werkplekken productiever moeten maken. “Ondernemingen overwegen de functionaliteit hiervan te verlagen, om de beheerkosten terug te brengen.”
Adaptive
De onderzoekers stellen vast dat bedrijven niet positief oordelen over naar behoefte in- of uitschakelen van ict, hetgeen door bedrijven als IBM, CA, Sun en HP onder wisselende namen wordt gepredikt. Leveranciers slagen er nog onvoldoende in hun boodschap goed over te brengen. “De concepten worden veelal bestempeld als marketingtaal die onvoldoende concreet is.”
Gregor Petri, marketing manager bij Computer Associates, erkent dat het moeilijk is klanten te overtuigen van het nut van deze ict-benadering. Kopers zijn volgens hem bang dat leveranciers vooral nieuwe hardware of software aan de man wil brengen. “Begin je daarover, dan zie je die kin al zakken. Maar het gaat er juist om it op basis van de bestaande infrastructuur beter in te zetten.”
Nederlandse bedrijven lijken ook toepassingen voor het beheer van klantgegevens (crm) en bedrijfsanalytische software (business intelligence, bi) te mijden. Wel staan er integratieprojecten op stapel en hebben bedrijven plannen voor het invoeren of verbeteren van software voor de algehele bedrijfsvoering (erp, enterprise resource planning).
Volgens Koos Bosman, marketing manager bij bi-leverancier Cognos, wijst een eerder onderzoek door ict-onderzoeksbureau Forrester weer een andere kant op. Hij denkt dat de invoering van bi onder meer wordt gestimuleerd door de invoering van Basel II (regels voor het berekenen van financiële risico’s, GH).< BR>