Op de beurs 3GSM, vorige week in Cannes, werd duidelijk dat alleen Umts niet meer zaligmakend is. Zowel telecombedrijven als van oorsprong ict-leveranciers proberen met een geïntegreerd mobiel aanbod te komen. En hoewel de een daar beter in slaagt dan de ander, bleek op deze beurs dat alleen ondernemingen die mobiel breedband als één geheel behandelen, kans maken aansprekende en winstgevende toepassingen te leveren aan de kritische eindgebruiker.
Een van de partijen die groots uitpakte met aankondigingen van geïntegreerde toepassingen is Orange, dochter van France Telecom. Ceo van France Telecom Thierry Breton introduceerde ‘het jaar van de breedband’ op een drukbezochte persconferentie vlak voor opening van de beurs. Hij kondigde aan dat in 2009 90 procent van de Franse bevolking moet beschikken over een mobiele breedband-aansluiting op basis van umts, in combinatie met andere technologieën. Dat traject begint dit jaar met de uitrol van umts; de eerste drie steden zijn al van een werkende pilotverbinding voorzien, dat moet eind dit jaar zijn gegroeid tot twintig. Daarnaast wil Orange dit jaar ook in Groot-Brittannië een eind op weg komen met umts.
Breton verwacht dat de prijzen in de loop van de tijd snel zullen dalen, zodat de mobiele breedbanddiensten voor allerlei soorten gebruikers bereikbaar zijn. Over de financiële problemen die leveranciers hebben door hun hoge investeringen in dure umts-licenties was hij kort: “Dat is mijn probleem, ik manage dat, daar hebben de klanten geen boodschap aan.”
Killer apps
Weinigen spraken nog over ‘killer applicaties’. De manier waarop 3G ingezet lijkt te gaan worden ligt in het verlengde van de bestaande breedbandapplicaties. Voor zakelijke gebruikers is de eerste toepassing het op afstand bekijken van e-mail, mobiel internet en mobiele toegang tot de gegevens die zijn opgeslagen in de systemen van hun bedrijf. Opvallend genoeg zullen zakelijke umts-gebruikers hun eerste 3G-toepassingen krijgen op de laptop, door middel van een klassiek insteekkaartje, en niet via pda of mobiele telefoon.
De kaartjes zijn al geschikt en zonder problemen bruikbaar, terwijl er uit pilots met andersoortige handsets teveel problemen met de apparaten worden gerapporteerd. Voordeel van 3G via de Pcmcia-kaarten is dat het mogelijk wordt om, in het kader van de onvermijdelijke convergentie van mobiele breedbanddiensten, 3G te combineren met in de laptop al langer opgenomen wifi-technologie.
Een van de it-bedrijven die op de achtergrond telecomleveranciers van technologie voorzien is Hewlett-Packard. Fred van der Wijk, verkoopdirecteur bij HP, benadert mobiele communciatie als één geheel: “Het gaat niet alleen om 3G, maar om ip-verkeer in bredere zin. De eindgebruiker ziet het verschil niet. En de naadloze overgang tussen verschillende technologieën is nu al mogelijk.” Commerciële mogelijkheden ziet hij bijvoorbeeld in gratis beldiensten: “Je zou kunnen denken aan gesponsorde cellen, waarbij je bijvoorbeeld in een bar gratis kunt bellen.”
Behoeften
Om tegemoet te komen aan de behoeften bij bedrijven moeten er nog wel een aantal hindernissen uit de weg worden geruimd. Zo is de bandbreedte momenteel nog steeds een probleem. Ook de kosten van de communicatie moeten verder naar beneden. En de beveiliging moet een stuk beter worden. De markt voor zakelijke gebruikers vereist een verticale benadering. Het gaat om het creëren van een verticale data-infrastructuur, waar bijvoorbeeld aan iedere functionaliteit een ander prijskaartje komt te hangen.
Larry Srader, vice president strategy bij Unisys: ” De telecomaanbieders zien er weer gezond uit. Niet omdat ze het aan de top line in orde hebben, maar omdat de bottom line weer goed in elkaar zit. En dat is in de eerste plaats tot stand gekomen door bezuinigingen.” Nu is het zaak weer te kijken naar groei.
“In de periode 1985 tot 2000 is de groei tot stand gekomen door steeds nieuwe technologieën. In de toekomst is dat niet meer zo. In 2000 is technologie in grote hoeveelheden naar de gebruiker toegegooid, maar die technologie bleek te ingewikkeld, waardoor de groei afnam. Nu gaat het om de gebruiker, en de relatie met die gebruiker. Zonder een goede relatie met de gebruiker is 3G niet meer dan weer een andere technologie.
“In concept is de markt het hier wel mee eens, maar ze handelen er nog niet naar. Alleen lopen we niet meer zoals vroeger tegen een muur aan bij de telecombedrijven. De ideeën zitten ondertussen op het niveau van een marketingplan, en niet een businessmodel. 3G wordt nog steeds niet door iedereen als een enabler gezien. Zij gaan gewoon weer op zoek naar de volgende killer app. Ik verwacht dat ze mms zullen lanceren, ongeacht wat de klant wil.”
Wel moeten ze uitkijken voor bedrijven als Microsoft. “Er is een race aan de gang voor de consument tussen de telco’s en Microsoft. Microsoft worstelt daar nog wel mee, maar in de enterprise-markt weten ze heel goed wat er speelt. Daar lopen de contacten via de it-manager, die kennen ze, niet de gebruiker.”< BR>