KPN mag geen nieuwe en aanvullende voorwaarden stellen aan klanten die willen overstappen naar een andere telefonie-aanbieder. Dat besloot Opta in een uitspraak in meerdere geschillen over hetzelfde onderwerp.
De geschillen werden aangespannen door een groep concurrenten van KPN die wilden voorkomen dat KPN-klanten moeilijk naar hen konden overstappen. Volgens KPN waren de aanvullende maatregelen nodig omdat het overstapproces veel ‘fouten’ (het zogenoemde ‘slamming’) met zich meebracht.
De concurrenten, waaronder onder meer Atlantic Telecom, BT Nederland, Scarlet Telecom, Versatel en MCI Worldcom, zijn blij met de uitspraak van de Opta. Zij wijzen erop dat KPN het onderwerp ‘slamming’ tot nu toe zeer eenzijdig onder de aandacht heeft gebracht en dat KPN zelf op structurele wijze fouten maakt die ertoe leiden dat klanten niet kunnen bellen via de aanbieder van hun keuze.
Volgens de Opta moeten de partijen nu overeenstemming bereiken over de maatregelen. Het stelt hieraan wel speciale voorwaarden. Zo moeten alle vormen van ‘slamming’ (dus ook die van KPN) onder de maatregelen vallen.