Oracle Appsworld was vorige maand aan zijn laatste editie toe. Vanaf eind dit jaar wordt deze gebruikersbijeenkomst geïntegreerd met Oracleworld. Breken met de traditie en zoeken naar integratie waren niet toevallig ook veelgehoorde uitdrukkingen rond Oracles strategie voor de e-business suite.
|
De eerste breuk met de traditie is misschien meteen de belangrijkste. Charles Phillips, werd vorig jaar losgeweekt van Morgan Stanley en kreeg direct de heikele opdracht om als woordvoerder op te treden rond Oracles overnameplannen van Peoplesoft. Vanaf begin dit jaar is hij als co-president verantwoordelijk voor alle klantgerichte activiteiten.
In zijn nieuwe rol kondigde hij met trots aan dat Oracle een Customer Advocacy Group in het leven heeft geroepen. “Eigenlijk is het voornaamste doel van deze groep: meer tijd doorbrengen met de klant.” Ook Jeff Henley, voorheen chief financial officer, heeft een nieuwe rol. Hij is nu full-time ‘chairman of the board’. “Zo kan ik nog meer tijd doorbrengen met klanten”, is zijn enthousiaste reactie. Nooit stond de klant zo centraal bij Oracle, lijkt de boodschap die de Appsworld-bezoeker zeker moet onthouden.
‘Oracle is spannender dan zeilen’ Niet alleen het bedrijf Oracle kent een opvallende gedaanteverandering, ook topman en stichter Larry Ellison laat zich van een andere zijde zien. Hij heeft niets van zijn gedrevenheid of charisma verloren, maar de alom gevreesde zakenman toonde zich tijdens zijn keynote opvallend mild: de gebruikelijke en veelgesmaakte sneren naar Microsoft, SAP of IBM bleven haast volledig achterwege. In de plaats daarvan kregen zijn toehoorders voorwaar een ode aan het huwelijk, hoogstwaarschijnlijk naar aanleiding van zijn recente vierde huwelijk met een populaire schrijfster. “Ik verkies toch het ‘single instance’ model,” aldus de man met de hardnekkige playboy-reputatie. Of het huwelijk er iets mee te maken heeft, weten we niet, maar de aankondiging dat Ellison zijn kroon van ‘chairman of the board’ overdroeg aan Jeff Henley, deed menige wenkbrauw fronsen. In de wandelgangen werd gefluisterd dat Ellison min of meer was gedwongen door de aandeelhouders. Hijzelf heeft een andere verklaring, zo valt te lezen in een interview met het Amerikaanse dagblad USA Today: “Jeff (Henley) zei me onlangs dat hij wat uitgekeken was op zijn functie die hij dertien jaar uitoefende. Door hem deze nieuwe uitdaging te bieden, hopen we hem nog minstens vijf jaar bij ons te houden.” Een verrassende beslissing voor iemand die bekend staat om zijn controledrift. Of dit betekent dat Ellison stilaan afscheid neemt van het bedrijf, zoals zijn aartsrivaal Hasso Plattner vorig jaar bij SAP, is echter de vraag. Wie zijn gedrevenheid en enthousiasme tijdens de keynote op Appsworld meemaakte, zal aan deze geruchten weinig geloof hechten. Misschien plant hij volgend jaar wel een extra zeilwedstrijd, want ook in die discipline is hij alleen tevreden met de eerste plaats. “Maar”, zegt Ellison: “Ik kan toch niet de hele tijd zeilen. Bovendien vind ik het spannender bij Oracle: daar staat meer op het spel.” |
Customer Data Hub
Bij de Oracle-klant moet echter ook weer de klant centraal staan, aldus Oracle. Het inzicht in de klant, zijn budget, zijn koopgedrag en zijn gedrag na de aankoop, is essentieel voor elk bedrijf, en een uniek, compleet gegevensmodel is hierbij onontbeerlijk. Zo luidt kort samengevat het uitgangspunt waarmee Oracle zijn nieuwste kindje, de Customer Data Hub, aan het publiek voorstelde. Begin deze maand (Computable, week 6) gingen we reeds uitgebreid in op dit nieuwe product, dat alle klantengegevens uit alle mogelijke toepassingen integreert in één enkele database en centraal ter beschikking stelt van de gebruikers. De voornaamste boodschap die Topman Larry Ellison en de zijnen hiermee aan de (potentiële) klanten meegeven, verschilt grondig met hun dogma’s uit het verleden. “We geloven nog steeds dat je beter af bent met één enkele, omvattende e-business suite, maar we beseffen dat de meeste grote klanten nooit kunnen overstappen op dit model”, aldus Ellison.
Aangezien Oracle voorheen een ‘alles of niets’-mentaliteit uitstraalde, kreeg de softwaregigant bij vele van deze potentiële klanten geen voet tussen de deur. Bovendien bleek dat de rechtsreekse concurrentie (SAP met Netweaver, Siebel met UAN) wel oren had naar integratie met andere software. Met de nieuwe technologie, maar vooral met de nieuwe mentaliteit, hoopt het nu wel aan de bak te komen. Maar volgens Charles Phillips is het vooral een kwestie van perceptie: “Eigenlijk hadden we alle technologie al in huis en kunnen we al een hele tijd dergelijke integratieprojecten aanbieden. Het kwam er vooral op aan om het geheel goed te verpakken.”
E-Business Suite 11i.10
Naast de Customer Data Hub heeft Oracle nog meer plannen om de perceptie van de buitenwereld over Oracle te wijzigen. Met de volgende release van de e-business suite Oracle E-Business Suite 11i.10, die medio dit jaar wordt verwacht, komt bijvoorbeeld een hele reeks industriespecifieke toevoegingen beschikbaar. Voorbeelden daarvan zijn analyse van klinische gegevens voor de farmaceutische industrie en functionaliteit om het naleven van Basel II voor de financiële industrie te vereenvoudigen. Het beste voorbeeld om hun industriespecifieke inspanningen te illustreren is de voorziening om rfid-gegevens te integreren in de Warehouse Management module. Deze functionaliteit wordt steeds belangrijker voor vele klanten, die zich door Wal Mart enerzijds en het Amerikaanse ministerie van Defensie anderzijds verplicht zien om te investeren in rfid. Oracle ziet hier voor zichzelf een rol weggelegd en te concurreren met onder meer SAP en Microsoft (die eerder al aankondigingen deden rond rfid), niet alleen door deze toevoeging in de e-business suite, maar ook door de integratie met hun 10g applicatieserver en database.
Uitbesteden
Hoeveel er ook verandert bij Oracle, één waarde blijft rotsvast overeind: hun onvoorwaardelijk geloof in uitbesteding als beste model om de Oracle software te gebruiken. Om hun eigen aanbod nog meer overtuigingskracht te verlenen, kondigde Oracle ook een concreet prijsmodel aan voor deze dienst. Elke professionele gebruiker wordt voor 150 dollar per maand aangeslagen, voor elke gebruiker van een ‘self-service’ toepassing (zoals de typische employee self-service mogelijkheden in de HR-module) geldt een bedrag van 20 dollar per maand en voor elke externe gebruiker van de toepassing 50 dollar per maand. Hoofd van de afdeling ‘outsourcing’ Tim Chou benadrukte dat de 150 dollar voor de professionele gebruiker een peulschil is, vooral omdat ze voor deze prijs alle mogelijke modules kunnen gebruiken: “Heeft u uw gsm-rekening van de voorbije maand al eens bekeken? Wellicht komt die dicht in de buurt van die 150 dollar, zoniet erover. Als je bedenkt wat je voor die prijs allemaal op een e-business suite kunt doen…”
De overtuiging en energie waarmee Oracle dit model predikt, heeft haast iets aandoenlijks als je bedenkt dat deze diensten geen vermeldenswaardige omzet genereert voor het miljardenbedrijf. De omzet uit uitbesteding is vorig jaar wel met 82 procent gegroeid, maar dat zegt weinig. Oracle weigert dan ook steevast het absolute cijfer mee te delen.< BR>
Stef Gyssels, Datanews