Het gaat nog zeker twee jaar duren voordat de honderd grootste bedrijven in Amerika op grote schaal gaan investeren in rfid. Dat zegt Forrester specialist Joshua Walker. "De markt is nu nog veel te onvolwassen."
Volgens Walker moet 2004 worden gezien als een overgangsjaar. "Veel bedrijven zijn nu bezig met proefopstellingen." Bekende voorbeelden zijn volgens hem Wal Mart (het grootste supermarktconcern ter wereld) en de Britse evenknie Tesco. "We staan nog aan het begin. Er zijn nog te veel vragen rond rfid. De markt van bedrijven die bezig zijn met rfid is ook nog te versnipperd. Kijk alleen al naar allerlei kleinere softwarebedrijven die in willen gaan zetten op rfid", zegt Walker op een tweedaagse conferentie van Progress Software in de Amerikaanse stad Boston.
Een ander probleem waar bedrijven die bezig zijn met rfid tegen aan lopen is dat er nog nauwelijks standaarden zijn. "Er is bijvoorbeeld een frequentie-issue. Er wordt door prooducenten van tags gebruik gemaakt van verschillende rediofrequenties. Dat is natuurlijk niet handig. Ook het koppelen van XML-bestanden (waarin informatie staat over de producten) aan tags levert nog te veel problemen op", concludeert de analist.
Verder spelen de kosten nog een belangrijke rol. "Tags zijn nog te duur. Ik verwacht ook niet dat de zogenoemde ‘5 cent tags’ voor 2005 op de markt zullen komen", zeg Walker. Voor met name veel Europese bedrijven is dat een drempel om te investeren in rfid, weet Walker. "Voor mij staat vast dat Azië een grote rol gaat spelen in het omlaag brengen van de kosten. Bedrijven als Hitachi en NEC zullen ervoor zorgen dat kosten snel gaan dalen. Ik verwacht ook veel van Taiwan, en in een later stadium van China."
Volgens Walker zullen de farmaceutische industrie en retailbedrijven het meeste baat hebben bij rfid. Hij denkt dat de ‘chips’ vooral gebruikt gaan worden voor ’tracken en tracen’ van geoderen in de logistieke keten. Hij ziet echter wel in dat het ook gebruikt kan worden als middel tegen diefstal. "Niet zo zeer tegen winkeldiefstal, maar vooral tegen bedrijfsdiefstal. Dat is namelijk een nog veel groter problem. Producten die door employees worden gestolen zullen dankzij rfid de onderneming een stuk minder makkelijk kunnen verlaten."