Zoekmachine-gebruikers zijn veel minder loyaal dan tot nu toe werd aangenomen. Dat blijkt uit onderzoek van Comscore. Het biedt perspectief voor Yahoo! en MSN en het is slecht nieuws voor Google.
Verder blijkt uit het onderzoek dat mensen over het algemeen niet een maar twee zoekmachines gebruiken. Google is daar in de meeste gevallen een van, aldus Comscore, maar zelfs mensen die het gebruiken, gaan wel eens vreemd.
Vrijwel iedereen is het erover eens dat Google de beste zoekresultaten geeft, maar wat veel mensen vergeten is dat MSN, Yahoo! en een handvol start-up’s keihard bezig zijn met de ontwikkeling van een nieuwe zoektechnologie die superieur is aan die van Google. Als dat lukt is het gedaan met de dominante positie van Google, zo wordt voorspeld. Zo ook door het prestigieuze Massachussetts Institute of Technology.
Het MIT stelt dat de dagen dat Google marktleider is binnenkort wel eens ‘geteld’ zouden kunnen zijn. Bij Google zelf realiseren ze zich dat ook. "Wij hopen natuurlijk dat onze zoektechnologie superieur blijft aan die van anderen. Maar of dat ook zo is, is inderdaad de vraag", zegt Craig Silverstein, de man die verantwoordelijk is voor de technologie binnen Google in de Technology Review van MIT. Ook hij onderkent dat gebruikers helemaal niet zo loyaal zijn als vaak wordt aangenomen. "Het is juist heel makkelijk om over te stappen van de ene naar de andere zoekmachine."
In tegenstelling tot bijvoorbeeld Microsoft (besturingssysteem) en AT&T (eigen netwerk) beschikt Google niet over een eigen infrastructuur en dat maakt de zoekmachine kwetsbaar. Toine Verheul van de Nederlandse zoekmachine Kobala deelt die mening. "Microsoft heeft beslist de mogelijkheid om Google te overtreffen. Ze gaan hun zoekmachine gewoon in de volgende versie van hun besturingssysteem bakken. Wat Google ook zo snel mogelijk moet doen is het model van Overture adopteren. Als ze dat niet doen hebben ze echt een probleem. Dan worden ze op het gebied van reclame in financieel opzicht gepasseerd door Overture", zegt hij.
Verheul noemt Google een goede zoekmachine, maar volgens hem is de toegepaste technologie niet zo superieur als iedereen denkt. "Google is niet onverslaanbaar. Het is wel heel knap wat de ontwikkelaars van de zoekmachine gedaan hebben. Het is gewoon duidelijk gericht op de consument. Ze hebben een merk gebouwd. Dat het zo’n sterk merk is, maakt Google tegelijkertijd ook kwetsbaar. Op internet zijn merken namelijk gewoon veel vergankelijker dan in de echte wereld.", aldus Verheul.
"Let op mijn woorden: Het lukt Microsoft om Google te verslaan. Als ze slim zijn kopen ze Google gewoon. Dan zijn ze helemaal heer en meester." Hij denkt overigens niet dat kleinere ‘start-u’ps’ een reële kans maken om Google van de troon te stoten.
Slechte zaak als Google wordt overgenomen door MS. Dan stap ik over op een andere zoekmachine.
google is heel gebruiksvriendelijk en heeft een sociaal karakter. de indexering is niet gebaseerd op commerciele argumenten.
ik hoop dat google de top blijft onder de zoekmachines op internet.
Kritisch Podium Dewanand
http://www.dewanand.nl