Volgens marktanalist Gartner is de pc-markt in de Emea-regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) in 2003 met 13 procent gegroeid. Er werden zo’n 46 miljoen pc’s verkocht.
De groei is vooral te danken aan het uitzonderlijk sterke vierde kwartaal, toen ongeveer 17 miljoen pc’s over de toonbank gingen – een toename met 17 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Duitsland bleef in 2003 de grootste pc-markt in Emea, terwijl Spanje en Rusland het sterkst groeiden.
"De verkoop in het vierde kwartaal was uitzonderlijk goed, vooral dankzij de grote afname van professionele desktops en notebooks", zegt Gartner-analist Ranjit Atwal. "Zoals verwacht beginnen steeds meer bedrijven de in 1999 en 2000 gekochte pc’s te vervangen. Die beslissing wordt trouwens in veel grote bedrijven versneld door de sterke positie van de euro ten opzichte van de dollar. De pc-verkoop aan bedrijven groeide dan ook met 19,5 procent, 4 procent meer dan de verkoop aan consumenten", aldus Atwal.
HP bleef in 2003 de onbetwiste nummer één met 8,25 miljoen verkochte exemplaren en een marktaandeel van 15,7 procent. Nummer twee is Dell, met een marktaandeel dat steeg van 8 procent in 2002 naar 8,9 procent in 2003. Fujitsu Siemens staat op drie, gevolgd door Acer. Laatstgenoemde was de sterkst groeiende verkoper: het aantal verkochte pc’s steeg met maar liefst 54 procent. Het bedrijf nam in het laatste kwartaal van 2003 de nummer drie-plaats over van Fujitsu Siemens. Nummer vijf in de Emea pc-markt is IBM. Alle leveranciers uit de top-vijf zagen hun marktaandeel stijgen ten koste van de kleinere, lokale pc-leveranciers. Gartner verwacht daarom een verdere consolidatie van de markt in 2004.
Voor dit jaar voorspelt Gartner ook een ‘dubbelcijferige’ groei van de pc-markt. Wereldwijd zullen er dit jaar zo’n 187 miljoen pc’s worden verkocht, een toename van 13,9 procent ten opzichte van 2003, aldus de marktanalist.