De jaarresultaten van het Leuvense netwerkbedrijf Telindus liggen in de lijn van de – niet zo hoge – verwachtingen. De lagere productverkoop resulteerde in een omzet die lager is dan in 2002.
De Telindus Groep haalde in 2003 een jaaromzet van 524 miljoen euro en leed een nettoverlies van 8,2 miljoen euro. De omzet ligt daarmee 8 procent onder het niveau van de 566,6 miljoen euro in 2002. In België en Luxemburg blijft de onderneming behoorlijk presteren, maar de cijfers uit Duitsland, Italië, Zwitserland en Nederland zijn aanzienlijk minder fraai. De daling van het totale personeelsbestand met 92 werknemers is dan ook vooral het gevolg van ontslagen in die minder goed presterende vestigingen. Opvallend is wel dat Zuidoost-Azië, met name China, een nieuwe groeimarkt lijkt voor Telindus.
De daling van de jaaromzet is volgens Telindus toe te schrijven aan de minder grote opbrengst uit productverkoop, die gedaald is met ongeveer 50 miljoen euro. Telindus wijt die daling grotendeels aan de sterke koers van de euro ten opzichte van de dollar.
De opbrengsten uit de dienstenactiviteiten van de Leuvense onderneming gingen wel omhoog (6 procent) en zijn nu goed voor 35 procent van het omzetcijfer, terwijl dat in 2002 maar 31 procent was. Aangezien Telindus zich meer en meer als dienstenbedrijf wil profileren, legt het uiteraard de nadruk op deze cijfers.
Voor 2004 ziet Telindus nu al een ‘bescheiden opleving van de handelsactiviteit’. De onderneming verwacht daarom voor dit jaar een omzetgroei van 5 procent en een alweer ‘bescheiden’ operationeel resultaat.
Gelijk met de financiële resultaten maakte Telindus een strategisch driejarenplan met de naam ‘Flagship 2006’ bekend. Daaruit blijkt dat de groep de komende jaren zelfstandig wil blijven. De onderneming wil zich concentreren op Europa maar hoopt ook in Azië nog meer activiteiten te kunnen ontplooien. Het wil tegen 2006 de helft van zijn omzet uit diensten halen.