Analyse- en rapportagesoftware moet in een hogere versnelling. Dat zegt Ron Zambonini, de topman van Cognos. "Het gaat niet langer om het monitoren, het gaat erom vooruit te blikken."
|
Tot vorig jaar was het Canadese Cognos de grootste fabrikant van analyse- en rapportage software. Na de fusie in december van Crystal Decisions en Business Object, twee andere grote leveranciers, staat het op de tweede plaats.
Zambonini heeft er weinig boodschap aan. "In omzet is Business Objects zeker groter. Ons nieuwste gereedschap is echter al klaar, zij zullen de twee pakketten eerst nog moeten integreren." Wanneer Business Objects eind 2005 die nieuwe versie aan de man begint te brengen, gaan gebruikers heus wel om zich heen kijken, weet Zambonini.
Daarbij is het rapporteren over voorbije gebeurtenissen uit de mode. ‘In’ zijn volgens hem de pakketten die een bedrijf het gedrag van hun klanten helpt te voorzien. Business Intelligence, een naam die volgens velen is verzonnen door ict-onderzoeksbureau Gartner, "kijkt naar het verleden. Planning wordt snel belangrijker, daarom kochten we (begin vorig jaar, GH) Adaytum".
Geen meerwaarde
Waarom is die overname wel goed, maar die van Crystal door Business Objects niet?
"Wij hadden geen planninggereedschap. Nu wel. Business Objects en Crystal leveren grofweg vergelijkbare producten. Dat levert geen meerwaarde op. Ik had Business Objects of Crystal ook kunnen kopen, maar ik heb al een rapportagepakket (Business Intelligence series, nu op versie 7.2, GH). Zij denken dat grootte belangrijk is. Ik heb liever een goed product. Klanten kopen software, geen bedrijf. Ik wordt soms verslagen door Microstrategy. Financieel kan het daar beter, maar hun product is goed."
Met Cognos’ Business Intelligence 7.2 is niets mis, en het zal er ook nog lang zijn, zegt Zambonini. Hij praat echter liever over Reportnet Dit is het nieuwste product uit de Cognos-stal. Geen enkele klant wordt gedwongen over te stappen. "Dit is voor hen die iets meer willen met rapportages dan wat ze nu doen." Hij is onder meer trots op de vele talen die Reportnet aankan. Dat moet het winnen van klanten in Europa makkelijker maken.
"De bèta-test deden we anderhalf jaar terug in Japan. Wat talen betreft, is dat een van de moeilijkste landen." De software is ingericht voor de karaktercodenummers van Unicode, zodat het alle talen aan kan? Jawel, maar volgens Zambonini stopt het daar niet mee.
In Noord-Amerika schrijf je in financiële getallen een komma waar wij een punt willen en andersom. Een datum is daar eerst de maand, dan een komma en dan pas de dag en het jaar, in Europa komt de dag het eerst en wordt er geen komma gebruikt. En de Duitsers gebruiken over het algemeen langere woorden, weet hij, dus ook voor het afbreken van zinnen en woorden moet je regels inbouwen.
Stel je wilt in verschillende talen een rapport genereren over de voorraad van een gereedschapfabrikant. Het Engelse, Franse, Duitse en Nederlandse woord voor ‘hamer’, staat dat in een bestand-per-gereedschap of in een bestand-per-taal? "We willen dat Reportnet ook dit soort problemen aan kan; dergelijke technische verbindingen moet je één keer instellen, niet steeds opnieuw. Maar daarom duurde het ontwikkelen ook iets langer dan gepland." "We begonnen met twaalf ontwikkelaars, en die dachten in twee jaar tijd klaar te zijn." Het werden er vier-en-een-half.
Komt dit door de biografische achtergrond van Zambonini? Hij heeft Italiaanse ouders, is geboren in Schotland, en emigreerde in 1974 naar Canada, als Cobol-programmeur.
"Ik ben allang geen programmeur meer, en ik heb evenmin Reportnet bedacht. Mijn achtergrond helpt echter wel de mogelijkheden te waarderen. Veel Noord-Amerikanen denken dat Europa één is."
Zambonini gebruikt Reportnet om de verkopers te monitoren bij het aan de man brengen van licentiecontracten van een half miljoen dollar of meer. "Onlangs las ik een memo van een verkoper die vreesde dat een mogelijk overeenkomst niet door ging. Het bedrijf was best tevreden met het product van een concurrent. Ik besloot meteen om twee topmannen naar die klant te sturen, om Reportnet te demonstreren." In een ander bedrijf duurt het enkele dagen of meer voor dergelijke informatie doordringt tot de hoogste macht, denkt Zambonini.
Reportnet is een idee van een groepje scherpe geesten binnen Cognos, die het vijf jaar terug presenteerden aan Zambonini en Robert Minns, een andere grootheid van het bedrijf — "die is zijn hele leven al bezig met rapportagegereedschap".
Zwarte bes
"Het internet gaat alles veranderen", hielden ze de twee directeuren voor. Ze stelden een nieuwe aanpak voor van de rapportage- en analyseproducten, eentje die het leven van gebruikers, maar ook van de programmeurs makkelijker moest maken. De rapporten zouden sneller tot stand komen en voortdurend via internet de laatste cijfers kunnen laten zien. Ze hadden gelijk, meldt de topman tevreden. "Ik gebruik Reportnet iedere dag. Hier krijg ik bijvoorbeeld de omzetcijfers op binnen." Zambonini klopt op zijn Blackberry (een pda): "Alle financiële ramingen stuurt het programma automatisch, per e-mail naar mij door. Sommige cijfers worden iedere vijftien minuten ververst. Ik zeg je, zo grof als het is, dit apparaatje heeft mijn leven veranderd."< BR>