Siebel nam twee jaar geleden het beginnende softwarebedrijfje Nquire over, waarmee de basis werd gelegd voor zijn huidige ‘business intelligence’-platform, Siebel Enterprise Analytics Platform. Daarmee wil het bedrijf de concurrentie met gevestigde namen als Business Objects en Cognos op de BI-markt aangaan.
"De afgelopen jaren is ons duidelijk geworden dat operationele crm-applicaties veel beter zijn als ze gelinkt worden aan analytische applicaties", zegt Paul Rodwick, vice president marketing analytics van Siebel. "Vandaar dat we twee jaar geleden de markt eens goed hebben bekeken. Nquire bleek veel van de oude generatie BI-leveranciers te hebben geleerd. De oprichters en de ontwikkelaars waren ervaren en kwamen vrijwel allemaal bij de bekende leveranciers vandaan. Dat gaf ons de mogelijkheid om een platform vanaf de grond op te bouwen zodat het tegemoet kan komen aan de eisen die grote klanten stellen."
Siebel Analytics is momenteel het tweede product, na Siebel Callcenter, van het bedrijf, waarmee het dus de originele producten voorbij is gestreeft. Voordat de onderneming Nquire overnam, had het producten op oem-basis van de grote leveranciers. "We vonden die niet goed genoeg voor onze klanten, vandaar dat we zelf aan de slag zijn gegaan."
Veranderingen in BI
Volgens Rodwick is bedrijfsintelligentie onmisbaar voor een bedrijf, groot of klein. "Wanneer het goed gebruikt wordt, kan het informatie verschaffen over ieder facet van een bedrijf. Die informatie zou breed in een organisatie ingezet moeten worden, niet alleen op management-niveau. Dat is een van de veranderingen in BI. Klassieke bedrijfsintelligentie kijkt terug naar in het verleden behaalde resultaten. Dat is natuurlijk waardevol, maar er is veel meer mogelijk als informatie direct gebruikt kan worden voor veranderingen. Daarom is het belangrijk het voor alle lagen in een bedrijf in te zetten, zodat het bij de werknemers komt die de verandering kunnen bewerkstelligen."
In Computable 41 (10 oktober 2003) zei analist Martin Butler van de Butler Group dat de huidige BI-systemen een foutpercentage kennen van 70 procent. Rodwick vindt dat cijfer te cynisch en overdreven. "Op het Gartnersymposium (dat begin februari in Amsterdam plaatsvond – red.) werd gepraat over datakwaliteit. Wanneer er slechte data in een systeem zit, kan er nooit iets goed uitkomen. Wij zien bij onze klanten een rappe implementatie en omarming van bedrijfsintelligentie. BI is, net als veel andere zakelijke applicaties, niet alleen een technisch probleem. Het gaat ook om de cultuur van een bedrijf, het management en het beleid. Technologie speelt een belangrijke rol, maar om zo optimaal mogelijk van applicaties te kunnen profiteren is een samensmelting van al die dingen nodig."
Siebel kende tussen 2001 en 2002 een groei van 243 procent op het gebied van BI. "Natuurlijk willen wij marktleider worden", zegt Rodwick, "maar ik weet niet op welke termijn dat zal plaatsvinden."< BR CLEAR=LEFT>