Op het Gartner Business Intelligence symposium begin februari werden de ceo’s van de twee grootste bedrijven in de BI-markt, Cognos en Business Objects, bij elkaar gezet voor een openhartig gesprek.
Ron Zambonini (Cognos) en Bernard Liautaud (Business Objects) hebben één ding gemeen, ze zijn allebei ceo van niet-Amerikaanse softwarebedrijven. Liautaud: "Daaraan zitten veel voordelen verbonden. Doordat wij in Parijs zijn begonnen, hadden we makkelijk toegang tot de Europese markt. Daarna konden we doorstoten naar de wereldmarkt. Vanaf het begin was ons doel om wereldwijd marktleider te worden." Zambonini voegt daar lachend aan toe: "Wij zijn gevestigd in Ottawa, Canada, het voordeel daarvan is dat mensen daar toch niets anders te doen hebben dan programmeren."
Liautaud: "Beide bedrijven zijn vergelijkbaar, maar we hebben gekozen om verschillende richtingen op te gaan. Business Objects is teruggegaan naar zijn kern, bedrijfsintelligentie, met de aankoop van branchegenoot Crystal. Cognos richt zich naast de BI-markt ook op de cpm-markt (company performance management – red.).
Dagje ruilen
"Als ik één dag kon ruilen met Ron Zambonini, dan zou ik direct met pensioen gaan", grapt Liautaud. Hij vervolgt serieus: "Ik zou Cognos herfocussen. Doordat het nu op twee markten actief is, loop het het risico om op beide markten de nummer twee te worden. Ik zou de nadruk leggen op hetgeen waar het goed in is, namelijk bedrijfsintelligentie." Zambonini kan niets opnoemen dat hij aan Business Objects zou willen veranderen, maar ziet wel graag nog meer concurrentie verdwijnen. "Ik zou misschien ook Microstrategy opkopen."
Microsoft bracht begin dit jaar zijn Reporting Services op de markt, maar beide heren zien dat niet als een gevaar. Liautaud: "Microsoft praat al een tijdje over deelname op de BI-markt. Deze stap heeft vooral gevolgen voor bedrijven met Microsoft-producten, maar het staat nog in de kinderschoenen. Het mist de richting waarin de markt gaat: de mogelijkheid om vanuit allerlei bedrijfsapplicaties direct één overzicht van de onderneming te krijgen. Microsoft richt zich alleen op zijn eigen producten." Zambonini: "De meeste klanten hebben een complexe en heterogene omgeving, die moet je optimaal kunnen bedienen. Ik denk niet dat de Reporting Services veel impact hebben op de markt."
Ook SAP rukt snel op, maar wederom zijn de ceo’s niet onder de indruk. Liautaud: "We zien Sap niet als dreiging, maar juist als kans. Ieder kwartaal krijgen we weer nieuwe klanten die van ons een bedrijfsintelligentieproduct willen hebben dat ze rond SAP-programmatuur kunnen gebruiken."
Op de lange termijn ziet Liautaud de BI-markt een grote sprong maken. "De marktpenetratie is momenteel zo’n 15 procent. Over vijf tot tien jaar is dat gestegen naar 50 procent. De markt zal een flinke verschuiving maken. Er komt een nieuwe manier waarop data wordt beheerd. Het zal meer op netwerken gebaseerd zijn en dus nog maar één keer hoeven worden opgeslagen. Daardoor zal BI door bedrijven meer strategisch worden gebruikt. Ik denk dat het gebruik zelf ook veranderd, waarschijnlijk is het tegen die tijd volledig stemgestuurd."< BR>