Larry Ellison heeft de realiteit onder ogen gezien en zijn strategie bijgesteld. Waar hij eens predikte dat bedrijven al hun applicaties over moesten hevelen naar de Oracle E-Business Suite, geeft hij nu toe dat grote bedrijven heterogene omgevingen hebben en dat Oracle niet aan integratie met die systemen ontkomt.
"Het is een vorm van gekte, al die aparte systemen", zei Ellison ooit op een conferentie. Zijn oplossing? Met Oracles databasesoftware worden al uw problemen opgelost. Nu komt de topman op zijn woorden terug en erkent dat ook Oracle mee moet met zijn tijd. Zijn concurrenten SAP en Siebel hebben zich dit een paar jaar eerder gerealiseerd en hebben nu dus een flinke voorsprong. Ook IBM en Microsoft hebben intussen webdiensten in hun armen gesloten als een manier om niet-verenigbare systemen met elkaar te laten communiceren.
De nieuwe versie van de E-Business Suite, 11i.10, komt halverwege dit jaar op de markt en bevat een verbeterde integratielaag en meer functionaliteit voor het integreren van bedrijfsprocessen. Daarnaast presenteerde Oracle op zijn AppsWorld in San Diego de Customer Data Hub (zie Computable 6, 6 februari 2004). "Integratie is een verandering in onze strategie", zei Ellison. "We hebben geluisterd naar wat onze klanten willen. Ze willen al hun klantgegevens op één plek hebben."
Zwitsers zakmes
De afgelopen jaren heeft Oracle zijn databasesoftware aangeprezen als zijnde een Zwitsers zakmes voor overspannen technologiemanagers. Daarom verrast de ommekeer van Ellison. Het bedrijf heeft blijkbaar eindelijk door dat het webdiensten niet langer links kan laten liggen. Daarnaast ziet het nu ook in dat grote bedrijven heterogene technologie-architecturen inzetten van verschillende leveranciers.
Toch moet Ellison wel aan zijn nieuwe strategie wennen, getuige zijn volgende uitspraak: "Onze oorspronkelijke droom is niet veranderd. We proberen nog steeds het ergste probleem van dit informatietijdperk, datafragmentatie, op te lossen." En ook zijn co-president Charles Philips kan het niet laten: "We denken nog steeds dat een geïntegreerd pakket het beste is. Dit is slechts een erkenning dat sommige klanten niet zo snel tot die oplossing kunnen komen."< BR>