Computerleverancier Hewlett-Packard is druk doende, na het verwerken van het overgenomen Compaq, zijn divisies voor servers en dienstverlening samen te voegen. Topman Peter Blackmore krijgt de gedeelde verantwoordelijkheid en legt deze fusie na de fusie uit.
|
"Bij de HP-Compaq-fusie hebben we juist de bestaande, deels overlappende divisies samengevoegd." Blackmore vertelt dat het niet zinnig was om toen al grote veranderingen door te voeren, zoals de nu lopende divisie-fusie. "De samenvoeging van die twee divisies is in december vorig jaar aangekondigd, maar we hebben er de afgelopen zes maanden al overleg over gehad. Dat besluit is zeker niet licht genomen", vertelt Blackmore.
De Compaq-veteraan was voorheen hoofd van de serverdivisie en draagt nu de verantwoordelijkheid voor de verkoop. Dat doet hij bij de resulterende Customer Solutions Group. "Het samengaan van de groepen voor servers en diensten moet per 1 mei aanstaande klaar zijn. Er is nog veel werk te verzetten voor het zover is. Uiteindelijk krijgen we zo een sterk gezicht naar onze klanten."
A la IBM?
Blackmore ontkent dat het combineren van servers en diensten tot afhankelijkheid of het opdringen van de eigen hardware leidt. Concurrent IBM kiest er juist voor zijn dienstverleningstak gescheiden te houden van zijn servertak. "Wij hebben uitgebreid gesprekken gevoerd met klanten en kregen te horen: ‘Jullie benadering is te gefragmenteerd.’ Dat betrof het contact met onze klanten." De nieuwe klantgerichte divisie bestrijkt heel HP en biedt dan ook één aanspreekpunt voor klanten.
"Voorheen hadden we vier groepen, die verticaal waren georganiseerd. Straks hebben we drie productdivisies en één klantendivisie, die dan helemaal horizontaal loopt. De redenen hiervoor zijn: een beter contact met de klanten, een hogere efficiëntie binnen HP, en – uit de andere twee punten voortvloeiend – groei." Deze herziening van het ict-bedrijf doet sterk denken aan de matrix-organisatie die IBM midden jaren negentig doorvoerde, ter vervanging van zijn diverse, verticale productgroepen. De HP-topman erkent dat er parallellen zijn, maar benadrukt dat er ook zeker verschillen zijn. "IBM’s reorganisatie was toch nog productgericht, terwijl wij ons echt op oplossingen richten", aldus de Brit.
Mkb, weer
HP richt de blik na deze reorganisatie met hernieuwde energie op de publieke sector, de bovenkant van de bedrijfsmarkt, het mkb, en ontwikkelingslanden. Dat laatste omvat ontluikende markten als China, Rusland, Brazilië en India. De focus op het mkb is op zich niet nieuw, geeft Blackmore toe. "Onze industrie is niet zo goed in het benaderen van het mkb."
HP haalt ongeveer de helft van zijn omzet uit de enterprise-markt, maar heeft met pc’s, printers en Intel-servers wel degelijk een goede positie aan de onderkant van de markt, beweert hij. "Wij zijn nummer één in het mkb, maar dat is wat betreft het leveren van producten; wij definiëren die markt niet echt." Volgens Blackmore is het mkb echter wel toe aan oplossingen, compleet ingepakte en geïntegreerde producten. Daarvoor leunt het bedrijf, vanuit de voorgeschiedenis van zowel HP als Compaq, sterk op partners. "Wij willen niet het hele traject in handen hebben."< BR>