Volgens Oracle-ceo Larry Ellison maakt crm zijn beloften niet waar. Hij claimt dat zijn Customer Data Hub wél volledig zicht op de klant biedt.
Laatste Appsworld Het belangrijkste nieuws op de Oracle Appsworld, Oracles jaarlijkse bijeenkomst voor de gebruikers van hun e-business suite, betreft het evenement zelf. Dit was namelijk de laatste maal dat Appsworld afzonderlijk is georganiseerd. Vanaf het einde van dit jaar wordt het gebeuren geïntegreerd in Oracle World, de bijeenkomst die zich tot dusver richtte op de gebruikers van de database en de integratiesoftware. Volgens Oracle zelf gebeurt deze integratie vooral op basis van de input van de klanten. Een vertegenwoordiger van de Oracle Applications User Group (Oaug) ziet het anders: "Zelf hebben wij van onze leden nooit gehoord dat ze beide events wilden zien samensmelten, maar we begrijpen Oracles beslissing wel. Niet alleen om kosten te besparen is dit een logische zet, maar bovendien krijgen ze meer kansen tot cross-selling. In hun plaats zou ik hetzelfde doen. Het ziet er ook naar uit dat, met het verdwijnen van Appsworld, Europa voortaan geen afzonderlijke gebruikersbijeenkomst zal kennen." Volgens Sergio Giacoletto, verantwoordelijk voor Oracle Emea, is het nog niet zeker of er een Europees event wordt georganiseerd of verschillende events per taalgroep. Hierover wil Oracle eerst nog overleggen met de Oaug, aldus Giacoletto. |
|
"De meeste bedrijven hebben er geen flauw idee van wie hun klanten eigenlijk zijn of waarover ze beschikken. Ik wou dat ik een dollar had gekregen voor elke keer dat ik in de directiekamer belangrijke beslissingen heb zien nemen die op weinig meer dan intuïtie waren gebaseerd", startte de kersverse co-president Charles ‘Chuck’ Phillips zijn pleidooi voor de Customer Data Hub tijdens de – laatste – editie van Oracle Appsworld. Deze situatie is vooral ontstaan door de ‘informatie-eilanden’; verschillende databases op diverse locaties en de bijhorende toepassingen die informatie over dezelfde klant op verschillende manieren hebben opgeslagen.
Eén model
Phillips: "Klanten die volledig gebruik maken van onze suite voor e-zakendoen kennen dit probleem niet, want zij hebben slechts één gegevensmodel. Om deze ondubbelzinnige en volledige klanteninformatie ook ter beschikking te stellen van de grote klanten die niet willen overschakelen naar deze suite is de Customer Data Hub ontwikkeld. Zodra het unieke gegevensmodel via dit product in een bedrijf is ingevoerd, kan het gaandeweg de verschillende modules van onze suite inschakelen met ditzelfde datamodel als achterliggende database."
De Customer Data Hub bestaat uit drie componenten: het uit de e-zakendoen suite overgenomen gegevensmodel, dat via een integratielaag nu ook andere toepassingen kan omvatten; Customers Online, de interface waarmee gebruikers gegevens over de klant en de klantenrelaties kunnen bekijken en bewerken, ook al zitten die data in een niet-Oracle toepassing; en Data Librarian, waarmee de geconsolideerde gegevens uit de diverse toepassingen kunnen worden ontdubbeld en verrijkt. "Deze gegevens kunnen dan als basis dienen voor analyses die met het volledige klantenprofiel rekening houden. Het grote verschil met datapakhuizen is dat de gegevens in de Customer Data Hub ‘realtime’ te analyseren zijn", lichtte Ellison toe. Verder wordt ook de integratiecapaciteit van Oracle’s App Server ingeschakeld in dit product.
Volgens Ellison zijn crm-oplossingen te beperkt in hun bereik om de hoge verwachtingen van destijds waar te maken: "Toen crm-systemen op de markt kwamen met de belofte dat ze een ‘360 graden zicht’ op de klant zouden bieden, was iedereen razend enthousiast. De waarheid is dat Siebel en Salesforce.com inderdaad een volledig plaatje van de klant kunnen voorschotelen, op voorwaarde dat de klant niet betaalt. Precies die gegevens over wat werd aangekocht en wat de klant echt gebruikt bieden een bedrijf de beste kans om aan cross- en up-selling te doen."< BR>
Stef Gyssels, Datanews