Uit zuinigheid doet Nederland weinig aan innovatie, stellen diverse in innovatie gespecialiseerde economen. Met het nieuwe innovatiebeleid van de overheid vegen zij de vloer aan.
Innovatie-economen en directeuren van kennisinstituten praatten de Tweede Kamer in een hoorzitting bij over het innovatiebeleid van het kabinet. De in innovatie-onderzoek gespecialiseerde economen waren het onderling niet eens over de vraag of het goed of slecht gaat met het innoverende vermogen van de Nederlandse economie.
Alfred Kleinknecht, verbonden aan de TU Delft, stelde dat Nederland zijn koppositie in arbeidsproductiviteit van eind jaren tachtig kwijtgeraakt is door het onderwijs jarenlang te laten verslonzen. "Goed onderwijs is hét zaaibed voor innovatie. Door verkeerde Hollandse zuinigheid heeft het onderwijs de afgelopen jaren te maken gekregen met een desastreuze verschralingstendens." Hij noemde het zinloos om over kleine details uit de innovatiebrief te spreken zolang het ministerie van OC & W er niet minimaal drie miljard euro bij krijgt voor een grondige opknapbeurt.
Maris Meeus, econoom uit Utrecht, pleitte voor verlenging van bèta-studies om technici ook affiniteit met management en organisatie bij te brengen. Volgens hem is door de huidige kloof tussen patent en bedrijfsuitbating de Nederlandse innovatie in het slop geraakt.
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 6 februari 2004.
Met het onderwijs is niet zoveel mis.
Techneuten worden echter beschouwd als tweederangs onderdanen, met de nadruk op het woordje onderdaan.
En wie wil er nu, op enkele uitzonderingen na, een onderdanige positie hebben.
Nederland heeft een structureel probleem wat de waardering van technici betreft. De meeste worden betaald naar hun opleidingsniveau (van 20jaar geleden) en niet naar het niveau waarop ze functioneren. Meestal verdienen de administratiemedewerkers meer dan de monteur die het tenslotte het geld moet binnenbrengen. Daardoor keren ze vaak hun oude vakgebied de rug toe. Daardoor onstond er een tekort aan technische geschoold personeel.
Verder heeft de regering in al haar wijsheid besloten om de universiteiten subsidie te geven maar een HBO opleiding geheel door de student te laten betalen. Hoezo, verkeerde stimulans?
Inderdaad zou er meer waardering moeten komen voor technici en ingenieurs in het bedrijfsleven. Het imagoprobleem waar zij mee kampen wordt echter ook voor een deel door hun zelf veroorzaakt. Ik ben zelf jarenlang lid geweest van NIRIA (Nederlandse Vereniging voor HTS-ingenieurs) en zij waren onvoldoende in staat zich goed te profileren naar de buitenwereld toe. NIRIA en KIVI zouden zich veel vaker moeten mengen in publieke debatten over bijv. innovatie op TV en in kranten. Verder zijn technici van aard vaak wat bescheidener en wellicht minder assertief waardoor zij minder hoge eisen stellen aan salaris. Ik denk wel dat bedrijven er goed aan doen technici en ingenieurs op de juiste waarde te schatten en hen overeenkomstig te belonen.
De overheid moet zich realiseren dat men zich niet alleen op universiteiten moet richten, maar juist ook op Hogescholen. Ondanks de nieuwe Ba-Ma-structuur blijven de ‘oude’ hokjes gewoon bestaan in Nederland. Hogeschool heeft nog steeds geen Universitaire status, terwijl het wel gelijk staat aan een Bachelor in het buitenland. Vanwaar dit navelstaren? We moeten ons veel meer verenigen en elkaars sterkten gebruiken zodat we de buitenlandse concurrentie veel beter aan kunnen.
Ing. Robert