In het laatste kwartaal van 2003 realiseerde de Europese handheld-markt weer een dubbelcijferige groei. Dat is volgens marktanalist IDC te danken aan de verlaagde prijzen en gerichte promotie-acties.
De verkoop van handcomputertjes in West-Europa is het voorbije jaar voor het eerst sinds 2000 opnieuw gestegen. Er gingen in 2003 zo’n 2,6 miljoen handhelds over de toonbank – een record, goed voor een groei van 27,5 procent. Daar heeft het sterke vierde kwartaal zeker toe bijgedragen: toen werden er in West-Europa 958.000 pda’s verkocht, een stijging van 38 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2002.
"In het afgelopen kwartaal plukten de verkopers van handcomputers de vruchten van een doorgevoerde verkoop via de detailhandel, van marketing in de winkels en van promoties zoals de gebundelde verkoop met gps-systemen en digitale camera’s", zegt IDC-analist Tim Mui. "De consumenten blijken vooral geïnteresseerd in de laaggeprijsde toestelletjes, terwijl de grote en middelgrote bedrijven op zoek gaan mobiele oplossingen. Daardoor deden Pocket pc’s het in 2003 beter dan Palm OS-gebaseerde handcomputers."
HP, dat in 2003 een aantal nieuwe Pocket pc’s op de markt bracht en daardoor in het vierde kwartaal alle marktsegmenten wist te bereiken, zag zijn marktaandeel in die periode groeien tot 37 procent. Tegelijk slonk het marktaandeel van Palm in het voorbije kwartaal naar 30 procent, maar het bedrijf wist het marktleiderschap te behouden over het hele jaar 2003. Het aantal verkochte pda’s ging bij Palm in 2003 wel al voor het derde jaar op rij naar omlaag.