IBM en Philips gaan gezamenlijk radiolabels introduceren die barcodes op producten moeten vervangen. Dat meldt het Amerikaanse persbureau Reuters.
Volgens Reuters zal de halfgeleider-divisie van Philips de kleine radiochips produceren en voorziet IBM in de computerdiensten en -systemen. Door gebruik te maken van zogenoemde ‘radio frequency identification (rfid) chips’, kunnen fabrikanten en winkeliers hun inventaris nauw in het oog houden.
Op termijn worden de chips ook ingezet om de consument te dienen. Zo zal een wasmachine dankzij de radiolabels kleding ‘herkennen’ en waarschuwen wanneer gekleurd wasgoed tussen de witte was terecht is gekomen. De dunne en kleine rfid-chips, die binnen een aantal jaar waarschijnlijk minder dan enkele centen zullen kosten, versturen essentiële informatie over een product naar een ontvanger die de signalen af kan lezen. De data kan productbeschrijvingen, verpakkings- en uiterste verkoopdata en de prijs van een artikel bevatten. Daarmee gaat het radiolabel verder dan de huidige barcode.
Volgens marktonderzoeksbureau Applied Business Intelligence bedraagt de omzet uit rfid-labels in 2008 3,1 miljard dollar. Collega marktvorser IDC verwacht dat de vraag uit de retailmarkt alleen al 1,3 miljard dollar zal opleveren binnen de komende vier jaar.