TYP is een jong en snel groeiend Amsterdams it-bedrijf, gevestigd op een bedrijventerrein in Osdorp. Oprichters, eigenaren en directie zijn Bierthoe Kalicharan (28) en Mark Kuyper (30).
[ klein maar fijn ] De beeldvorming van de Nederlandse ict-bedrijfstak wordt vaak gedomineerd door grote dienstverlenende bedrijven. In dat geweld dreigen kleinere bedrijven onderbelicht te blijven. Ten onrechte. Computable stelt ze stuk voor stuk aan u voor: van piepjong tot middelbare leeftijd en met nooit meer dan zo�n zeventig medewerkers. En altijd: Klein maar Fijn. Alle afleveringen: |
|
Kalicharan vond zijn leerschool op it-gebied in de praktijk. "Ik ben als chemisch analist aan de slag gegaan bij het textiellaboratorium van het Europese hoofdkantoor van Nike in Hilversum. Daar kwam ik in aanraking met it. Ik merkte al snel dat ik dat veel leuker vond dan het vak waarvoor ik had geleerd. Ik stapte over naar het hoofdkantoor van Blokker in Duivendrecht waar ik operator werd. Hier kreeg ik te maken met Unix.’
Kalicharan was meteen verkocht. "Unix is prachtig om mee te werken. Het is plat inkloppen en verder niets; de machine doet precies wat je zegt. Heel anders dan Windows, waar je om de haverklap wordt gevraag of je het wel zeker weet."
Gewoon mazzel
Kuyper studeerde Technische bedrijfskunde in Alkmaar en liep stage bij Getronics, waar hij een baan kreeg aangeboden. Daar ontmoette hij Kalicharan, die de overstap had gemaakt van Blokker. Ze werken beiden voor een nieuwe afdeling van Getronics, een Open View-bedrijfsonderdeel, waarvoor ze als consultant aan de slag gingen. HP verzorgde de training. Kuyper: "Bij Getronics hebben we prima gewerkt en ook veel geleerd, maar het was niet wat wij wilden. We hadden te maken met wat bij veel grote it-bedrijven gebeurt: sales managers hadden niet altijd voldoende kennis van zaken. Er werden bijvoorbeeld systemen verkocht die nog niet op de markt waren of zelfs helemaal niet bestonden. Wij moesten het dan maar regelen. Op een gegeven moment kregen we het gevoel dat we beter af waren als we voor onszelf begonnen."
Voor de mannen van TYP was er geen durfkapitalist die klaarstond met een smak geld. Het was 2001 en de recessie in de it-sector was al gaande. Toch besloten Kalicharan en Kuyper de gok te wagen. Kalicharan: "We hebben het bedrijf volledig zelf gefinancierd. We zijn gewoon begonnen. We wisten dat we de kennis en ervaring hadden, vooral op het gebied van Unix en Open View; toen nog klanten. Dat viel eerlijk gezegd niet mee. Als startend bedrijf moet je gewoon mazzel hebben en die kregen we. Onze eerste grote klant was TPG Post, twee weken later gevolgd door HP. Als tweede activiteit ontwikkelen we it-management op afstand voor het mkb; een markt die de grote it-bedrijven vooralsnog laten liggen.’
Op de vraag hoe het jonge bedrijf zich heeft weten staande te houden in barre it-tijden antwoord Kuyper ‘door specialisatie’. "Wij wilden persé niet een van die paddestoelbedrijven zijn die je een paar jaar geleden veel zag; bedrijven die claimden dat ze alles konden. We zijn bewust niets gaan doen met internet. We wilden er niets mee te maken hebben want we zagen meteen al dat we ons daar niet mee zouden kunnen onderscheiden.’< BR>