Tot nu toe domineerde KPN met zijn ‘Deltaplan Glas’ de discussie over de toekomst van breedband in Nederland. Met een nieuw platform, Nederland Breed, willen kabelbedrijven hun keuze voor een geleidelijke overstap op glas beter uit de verf laten komen.
Gooi geen belastinggeld weg met een grootschalige aanleg van een glasvezelaansluitnetwerk in Nederland. Dat is de belangrijkste oproep van de kabelsector aan de overheid die naar voren komt uit het document ‘Breedband, economie en maatschappij’. Dit eerste wapenfeit van het platform Nederland Breed wordt het uitgangspunt van de kabelsector bij de maatschappelijke discussie over breedband in Nederland. De kabelbedrijven willen zo meer hun stempel drukken op dat debat.
Afgelopen maandag bood de voorman van het nieuwe platform, Stefan van Eijck, voormalig staatssecretaris van financiën voor de LPF, het document aan minister van Economische Zaken Brinkhorst aan. Het departement werkt op dit moment aan een beleidsvisie op breedband die telecom- en kabelbedrijven een houvast moet geven bij hun besluiten over investeringen in nieuwe infrastructuur. Deze visie wordt in februari verwacht. Nederland Breed wil dit jaar openbare discussies organiseren met KPN-ceo Ad Scheepbouwer, gemeenten en woningbouwcorporaties over hoe de overstap op breedbandnetwerken de komende jaren er in Nederland uit gaat zien.
Concurrentie
Als het aan de kabelsector ligt, moet de huidige concurrentie tussen de kabel en de telefoon bij de uitrol van breedband blijven bestaan, vooral ook omdat Europese richtlijnen voor communicatienetwerken dit voorschrijven. Deze competitie heeft Nederland juist in de kopgroep van Europa op breedbandgebied gebracht en is de beste garantie om die positie in stand te houden of zelfs te verbeteren. Met een kleine 10 procent heeft Nederland op dit moment na Denemarken en België de meeste breedbandige aansluitingen op internet. Kabelbedrijven roepen de overheid op om neutraal te staan tegenover technologie en zich niet blind te staren op glasvezel, zoals nu vaak gebeurt.
Kabelbedrijven komen met een nieuw woord op de proppen om het potentieel van hun bestaande netwerken beter uit de verf te laten komen. ‘Glaskabel’ vinden zij een betere benaming voor hun huidige kabelnetwerk, dat alleen in de laatste driehonderd meter nog bestaat uit coax. Dit feit en nieuwe technieken voor het aanzienlijk verhogen van de capaciteit op dit laatste stukje coax maken de aanleg van glasvezelaansluitingen in alle huizen en bedrijven de komende jaren overbodig.
Directeur van de brancheorganisatie van de kabelbedrijven Vecai Rob van Esch meldt in een korte toelichting op het platform dat de ontwikkeling van breedbandapplicaties en -diensten de komende tijd meer aandacht moet krijgen. De huidige discussie gaat hem te veel over techniek en niet over de toepassingen die mogelijk zijn. Over een belangrijke voorwaarde voor die verbreding van het aanbod – het openstellen van het kabelnetwerk voor andere dienstenaanbieders – willen kabelbedrijven volgens Van Esch best praten, al zal het technisch een hele uitdaging worden om dit te realiseren. De Europese richtlijn voor communicatienetwerken schrijft voor dat netwerkeigenaren hun infrastructuur moeten openstellen voor andere dienstenaanbieders. < BR>