Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Wie is er een ezel? Hoe word je een groot softwarebedrijf? Waar willen we in 2004 niets meer over horen?
Wie is er een ezel?
… Steve Jobs in ieder geval niet. Hewlett-Packard gaat Apple’s succesvolle iPod onder eigen label verkopen en zijn pc’s uitrusten met iTunes. Dat lijkt me een hele stap voor een computerbedrijf dat altijd zo snoeft over de eigen innovatiekracht. Voor Apple ook trouwens. Pepsi, Burton Snowboards, Volkswagen en America Online brengen weliswaar de draagbare muziekspeler al in een eigen jasje uit, maar nu gaat Apple voor het eerst met een concurrent in zee. Interessant. Steve Jobs stoot zich dus niet twee keer aan dezelfde steen. Eind jaren tachtig miste Apple namelijk de pc-boot omdat Jobs c.s. er geen been in zagen het grafische Mac-besturingssysteem in licentie aan derden te geven. Een historische blunder zonder weerga. Microsoft kon er vervolgens met de buit vandoor gaan.
Jobs heeft ditmaal een haarfijn gevoel voor het juiste moment. De verkoop van de iPods loopt als een trein (2 miljoen stuks verkocht), maar de concurrentie zal dit jaar aanzwellen. Op de Amerikaanse beurs voor consumentenelektronica CES duizelde het vorige week al van de draagbare muziekspelers; partijen als Dell hebben mp3-spelers aangekondigd en Microsoft gaat een rol opeisen in de online muziekverkoop. We staan aan de vooravond van een prijzenslag. Voor een pionier is het zaak op tijd de omslag te maken van lage aantallen/hoge marge naar hoge aantallen/lage marge. Licentieverlening past in die strategie. Met HP als wereldwijde wederverkoper kan Apple bovendien zijn iTunes-muziekwinkel uitbouwen tot wereldspeler. In Apple’s online muziekwinkel zijn inmiddels meer dan 500.000 muziekstukken verkrijgbaar; er zijn meer dan 30 miljoen liedjes verkocht. iTunes is in deze sector in korte tijd marktleider geworden, maar opereert nog altijd uitsluitend in de VS. De beslissing van HP is belangrijk voor de hele media-industrie. Microsoft krijgt tenminste wat tegengas. Het risico is wat kleiner geworden dat het .wma Windows mediaformaat en bijbehorende drm-technologie net zo dominant wordt als .doc en .xls. Daar zit niemand op te wachten. Standaarden horen niet onder controle te staan van één bedrijf.
Hoe word je een groot softwarebedrijf?
… veel softwarebedrijven kopen. Opslagfabrikant EMC roept al jaren dat zijn toekomst in software zit. Hoewel dat eind jaren negentig getuigde van grote visie, kon de leverancier van opslagsystemen niet voorkomen dat het in 2000 aan lager wal raakte. Vraaguitval en toenemende concurrentie deden de omzet binnen 24 maanden met 37 procent zakken. Na een pijnlijke reorganisatie schrijft het bedrijf dit jaar weer zwarte cijfers, maar duidelijk is dat de opslagmarkt nooit meer wordt wat het eens was. Daarvoor is er teveel concurrentie gekomen.
De visie is onveranderd. EMC wil koste wat het kost een softwarebedrijf worden. Daartoe volgt het bedrijf sinds een half jaar een grillig pad van overnames. De overname van backup-specialist Legato paste nog keurig in het bedrijfsprofiel, maar met de acquisitie van Documentum voor maar liefst 1,7 miljard betrad EMC een volkomen nieuw gebied. De documentbeheersoftware van Documentum heeft maar betrekkelijk weinig raakvlakken met de opslagsoftware van EMC, indrukwekkende vergezichten over ‘informatie levenscyclus beheer’ (ilm) ten spijt.
Of het een meesterzet is of een miljardenblunder zal de komende jaren moeten blijken. Het past wel bij de cowboy-mentaliteit van het bedrijf om zo radicaal een nieuwe weg in te slaan. Radicaal is het zeker, want EMC heeft alweer toegeslagen. Vorige week werd de overname van Vmware voor 625 miljoen dollar in cash afgerond. Volgens EMC past ook de servervirtualisatie-software van Vmware naadloos in de nieuwe strategie om een platform voor ilm-oplossingen te vormen. Tja. Een doelstelling is in ieder geval geslaagd: EMC is een groot softwarebedrijf geworden.
Waar willen we in 2004 niets meer over horen?
- Ernstige beveiligingslekken in Windows
- Spam (maar het zal nog erger worden)
- De vijandige overname van Peoplesoft (stop ermee, Larry)
- SCO (tenzij de advocatenfirma nieuwe software uitbrengt)
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.