HP, Logica CMG en Philips hebben samen met 31 andere bedrijven kennis en producten ingebracht in het project Living Tomorrow Amsterdam, een huis waarin de nieuwste technische snufjes op woon- en werkgebied worden getoond. De leveranciers hopen dat hun zakelijke afnemers hierdoor zelf gaan nadenken over mogelijke toepassingen.
Op het eerste gezicht lijkt Living Tomorrow vooral bedoeld als aardigheidje voor consumenten. Leveranciers van allerhande technologieën en moderne apparatuur kunnen in het huis de komende vijf jaar – want zo lang blijft het bestaan – laten zien tot welke vooruitstrevende dingen zij in staat zijn. Regelmatig zullen zij er nieuwe toepassingen neerzetten en bestaande zaken verder opwaarderen. Consumenten kunnen op hun beurt genieten van toepassingen die je op dit moment nog niet in de winkel tegenkomt, zoals een wasmachine die met behulp van rfid-tags (radio frequency identification) de gebruiker kan waarschuwen als er een rode sok tussen de witte was zit.
Prikkelen
Het project is evenwel meer dan alleen vermaak. De participanten hopen dat de zakelijke markt met behulp van de getoonde technologieën en toepassingen zelf gaat nadenken over wat er allemaal mogelijk is. "Wij kunnen niet alles vanuit een laboratorium of productontwikkeling bedenken", zegt Robbert Betman, marketing directeur Consumentenelektronica Benelux en projectmanager vanuit Philips voor Living Tomorrow. "Het wordt steeds noodzakelijker om dat te doen in een interactief proces. De toekomstige ontvangers van onze concepten en diensten moeten daarover meedenken. Living Tomorrow is een platform waar je dat soort dingen zou kunnen doen. Ik zeg niet dat dit het enige platform is, maar het is wel belangrijk. Daarnaast hebben participanten onderling ook contacten en dat kan leiden tot samenwerking, misschien tot het gezamenlijk onderzoeken of ontwikkelen van zaken."
Ook Logica CMG is in het project gestapt met de intentie om zakenrelaties te prikkelen en hen te laten meedenken over nieuwe toepassingen in hun eigen bedrijfsomgeving. "We hopen dat er verschillende mensen zijn die in het huis geïnspireerd of geprikkeld worden door wat ze zien", zegt Heino Peters, adjunct-directeur bij Logica CMG. "Misschien denken ze: dat is leuk, met die technologie kan ik binnen mijn bedrijf iets heel anders gaan doen."
Her concern zal speciaal hiervoor evenementen organiseren. Zakenrelaties krijgen eerst een rondleiding door het huis en kunnen vervolgens discussiëren in één van de ruimtes die daar speciaal voor zijn ingericht. Daar kan worden gedebatteerd over de problematiek waar die klanten mee zitten en de technologieën in het huis die daar misschien een oplossing voor kunnen bieden.
Achter de schermen
HP is één van de hoofdparticipanten in ‘het huis van morgen’. Het heeft verschillende producten ingebracht die plaatsonafhankelijk werken tot realiteit maken. Met behulp van de HP Ipaq, de nieuwe HP tablet-pc en een laptop met een geïntegreerde draadloze wifi-verbinding (54 Mbps) demonstreert de fabrikant hoe thuiswerken en draadloos werken er in de praktijk kan uitzien. Beveiliging is daarbij een belangrijk aandachtsgebied, dat wordt ingevuld met HP-producten uit de Edge-architectuur.
Nabije toekomst In Living Tomorrow Amsterdam laten 34 participanten de bezoekers kennismaken met technologieën en producten van morgen. HP, Logica CMG en Unilever zijn de belangrijkste deelnemers. Ongeveer 80 procent van wat er getoond wordt is marktrijp. De overige 20 procent betreft visies op de toekomst. Sinds 3 januari is het project opengesteld voor het publiek. Het heeft een looptijd van vijf jaar. Het project in Amsterdam is het derde dat Living Tomorrow realiseert. Een dergelijke expositie is al twee keer opgebouwd in België. Op dit moment wordt aan nieuwe projecten gewerkt in Sjanghai en Brussel. |
Kinderziektes
Logica CMG heeft de technologie ingebracht voor gezichtsherkenning. Bezoekers kunnen bij binnenkomst hun gezicht laten screenen. Wanneer ze vervolgens door het huis lopen en in de badkamer voor de spiegel gaan staan, herkent de spraakgestuurde spiegel degene die ervoor staat. Hij functioneert niet alleen als spiegel, maar ook als interactieve spraakgestuurde display als je die functie activeert. Als je voor de spiegel staat, fungeert de vloer als weegschaal en in de display verschijnt je gewicht. Om de files van die dag te omzeilen, kan je met een spraakgestuurde opdracht doorschakelen en verkeersinformatie opvragen, specifiek voor de regio waar je woont. De spiegel zelf, de Mirrortv, is van Philips. Logica CMG heeft met behulp van software een aantal functionaliteiten toegevoegd.
De technologie voor gezichtsherkenning is ingebracht om te laten zien wat dat bedrijf kan op het gebied van biometrie, maar het is geenszins bedoeld om specifiek deze toepassing in de markt te slijten. "Wij houden ons als bedrijf bezig met gezichtsherkenning en met biometrie in het algemeen", zegt Peters. "Gezichtsherkenning hebben we er als voorbeeld uitgepakt, maar voor grotere zakelijke omgevingen zou irisherkenning veel beter op zijn plaats zijn. Als je identificatie wilt laten plaatsvinden voor een groot aantal mensen, is irisherkenning aantrekkelijker. Luchthaven Schiphol gebruikt dat op dit moment bijvoorbeeld. Daar hebben we ook een bijdrage aan geleverd. Als je irisherkenning in een woonomgeving zou doen, heb je een zwaar middel wat je inzet voor een omgeving waar je slechts een licht middel nodig hebt. Daarom hebben we gekozen voor gezichtsherkenning. Bezoekers hebben dan in ieder geval de beleving wat het is om biometrie in te zetten en daarmee mensen te identificeren.
De spraaktechnologie die bij de Mirrortv wordt gebruikt, is door Logica CMG ingekocht en vervolgens uitgebreid met eigen ontwikkelde applicaties. Er zitten nog wel wat kinderziektes in zowel de gezichtsherkenning als de spraaktechnologie. Bezoekers worden niet altijd juist herkend. Eigenlijk is dat kenmerkend voor het hele Living Tomorrow-project. De participanten gebruiken het huis niet alleen om te laten zien wat ze kunnen, maar ook als een soort laboratorium om bepaalde zaken te testen.
Peters: "We willen de dialoog tussen spiegel en bezoeker zo natuurlijk mogelijk laten zijn, zodat je echt kunt kletsen met die computer. Het zal nog niet meteen op betrouwbare wijze te realiseren, maar we zijn er al wel redelijk ver mee. Het is ook een lab, absoluut. We meten bij een aantal toepassingen wat de succesgraad daarvan is. Hoeveel mensen worden bij biometrie goed herkend en hoeveel mensen verkeerd? Regelmatig vragen we ook bezoekers om tegen die computers te praten. We houden een aantal parameters bij, die ons informatie geven over de kwaliteit van onze toepassingen."
Geen futurisme
Hoewel sommige technologieën in Living Tomorrow Amsterdam nog niet helemaal zijn uitontwikkeld, is het project zeker niet een ‘ver van mijn bed-show’. Het huis heet bewust Living Tomorrow, waar technologieën van morgen worden ingezet en geen onrealistische technologieën van een verre toekomst. "Het zijn eigenlijk bestaande technologieën die we in een toepassing van morgen proberen neer te zetten", zegt Peters. "Dus geen futuristische zaken, zoals Chriet Titulaer gebruikte in het huis van de toekomst. Het huis van de toekomst was echt in de toekomst geprojecteerd, met materialen en technologieën die gewoon nog niet te koop zijn. Er staan wel prototypes in Living Tomorrow, maar als iemand er echt belangstelling voor heeft, worden ze bij wijze van spreken morgen gemaakt. Het zijn eigenlijk allemaal realistische zaken."
Volgens Betman van Philips is het meeste nu al interessant voor de markt, maar nog niet alles. "Je moet een 80-20 verhouding in gedachten houden. Ongeveer 80 procent moet je nu of op korte termijn kunnen kopen, binnen welk kanaal dan ook. Ongeveer 20 procent betreft producten die we nog op een bepaalde manier aan het uitontwikkelen zijn of die helemaal nieuw zijn. Zeker als het gaat om het laatste is het voor ons interessant om er met zakenpartners over van gedachten te wisselen."
De eerder genoemde wasmachine die met behulp van rfid-tags een waarschuwing kan geven als er een rode sok tussen de witte was zit, is een voorbeeld van een technologie die ook in de zakelijke omgeving valt toe te passen. Binnen de industriële automatisering kun je zulke rfid-tags gebruiken om een product tijdens een productieproces binnen het bedrijf te volgen. Daarmee kun je zien waar een product zich op een gegeven moment bevindt in het proces. Het is te gebruiken voor een lopende band, of gewoon voor de logistiek in grotere bedrijven.
Als je bijvoorbeeld een postorderbedrijf hebt en je moet producten transporteren naar klanten, wil je weten wanneer iets gaat aankomen. Ook wil je weten hoe de producten zijn gebundeld op een palet en wat er in welke vrachtwagen zit. "Dat kun je fantastisch in de gaten houden met die rfid-tags", zegt Peters. "Je hoeft niet alle producten apart in te scannen, je kunt ook gewoon een heel palet met vijfhonderd producten tegelijk door zo’n poortje halen en dan weet je exact wat er allemaal opstaat."
Vertaalslag
Mobiele kaartverkoop (mobile ticketing) is eveneens zo’n toepassing die in het huis als aardige openbaring voor consumenten is neergezet, maar die tevens interessant is voor bedrijven. Via een interactieve televisietoepassing kijk je in het huis naar een show van dj Tiësto. Wanneer je vervolgens besluit om een concert te gaan bezoeken, kun je via de afstandbediening van de televisie opvragen wanneer de concerten plaatshebben en het aantal kaartjes bestellen, waarna het automatisch in je huisagenda wordt gezet en het nummer van je creditcard automatisch wordt doorgegeven om te betalen. Via een vaste applicatie wordt dan een tweedimensionale matrix naar je telefoon gestuurd als sms-bericht. Met dat bericht op je schermpje kun je langs de toegangspoortjes van de Amsterdam Arena.
Deze toepassing is realistisch. Logica CMG heeft het principe van mobiele kaartverkoop ook al geïnstalleerd bij de Efteling en bij Noordned, een vervoersmaatschappij voor Noord-Nederland. "Ik zou me ook kunnen voorstellen dat bedrijven hun relaties op deze manier uitnodigen voor een nieuwjaarsconcert", zegt Peters. "We kunnen gemakkelijk zo’n dienst aanbieden voor een eenmalige gebeurtenis. Daarmee zou je relaties kunnen laten beleven dat ze met hun mobiele telefoon ook echt toegang krijgen."
Philips laat één van de eerste toepassingen zien van Connected Planet, dat het afgelopen jaar voor het eerst werd getoond op de IFA (Internationale Funk Ausstellung) voor consumentenelektronica in Berlijn. Het gaat om een audio- of video-apparaatje dat via een router direct draadloos te koppelen is aan een breedbandverbinding, zodat je live muziek en ‘real streaming’ video van internet kunt plukken. In het huis laat Philips de audiostreamer live in werking zien, waarmee je in staat bent om bijna elke muziekzender ter wereld van internet te halen en op echt audiovermogen weer te geven.
Je kunt je afvragen hoe je bij dit snufje de vertaalslag maakt naar de zakelijke omgeving. Denk aan marketingafdelingen, en reclame- en advertentiebureaus. Stel dat een marketingteam op afstand verbonden is met een reclamebureau en zojuist geschoten filmpjes van commercials binnenkrijgt. Via breedband komen er dan vier verschillende, nog niet helemaal goed geplakte versies binnen. Die projecteer je direct op de televisie.
Uitvinden
Uiteindelijk moet de markt zelf aangeven op welke technologieën en toepassingen ze echt zit te wachten. Living Tomorrow beoogt een platform te zijn waarop bedrijven, professionals en particulieren elkaar ontmoeten. De participanten willen de bezoekers niet alleen kennis laten nemen van de stand van de technologie en van wat die pakweg binnen vijf jaar zal zijn, maar daarover ook met hen in discussie treden. "Wij pretenderen als Philips niet om de waarheid in pacht te hebben", zegt Betman. "We hebben ons researchlab en weten een heleboel van technologie. Je kunt door een technologiepush producten en applicaties introduceren, maar dat is niet de bedoeling. We willen met markten, met mensen die daarin acteren, in discussie om uit te vinden welke dingen goed en logisch zijn."< BR>