It-directeur Cees Koster vertrekt per 1 mei bij KLM. Zijn opvolger Peter Somers neemt per 1 februari al zijn positie over.
Volgens een woordvoerder van KLM wil de 57-jarige Koster voor zijn pensionering nog wat andere dingen doen. Hij heeft bij de luchtvaartmaatschappij het huidige it-beleid op poten gezet, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen strategische ict-ontwikkelingen en ‘de fabriek’ (het leveren en beheren van hardware en software). Om kosten te besparen heeft KLM al een deel van de ‘fabriekswerkzaamheden’, zoals de kantoorautomatisering (aan IBM en Fujitsu) en de internationale netwerkverbindingen (KPN) uitbesteed. De zegsman sluit niet uit dat er meer standaard activiteiten op ict-gebied zullen worden afgestoten. De vitale toepassingen, zoals reserverings- en boardingsystemen, houdt KLM wel in eigen hand. "Zeker met het oog op de samenwerking met North-West Airlines en de fusie met Air France. We willen daarin niet afhankelijk zijn van derden."
Kosters opvolger, de 45-jarige Peter Somers, mag het beleid verder uitvoeren. Hij komt als operationeel directeur van de divisie KLM Engineering & Maintenance vandaan, waar hij leiding gaf aan een groot verandertraject.
Ja, Cees Koster heeft de boel is verkocht aan de Fransen,
en nu gaat ie met de poen “de hort op”.
Meneer “Hete Post” stuurt even een totaal ongenuanceerd bericht de wereld in. Voor de goede orde: De heer Koster is als hoofd automatisering (geen directeur) NIET verantwoordelijk voor de “verkoop” aan Air France. Dat ligt op het bordje van de vierkoppige directie van de KLM waar de heer Koster geen deel van uit maakt!
Dit bericht biedt weer perspectieven 😉