De Nederlandse Spoorwegen overschreeuwen zich met hun dreiging de financiering voor de ov-chipkaart in te trekken. Daarvoor zit het spoorbedrijf er te diep in.
In ov-kringen wordt laconiek gereageerd. De reactie van NS was ingecalculeerd. "In januari gaan we een paar keer om de tafel zitten. Dan komen we er wel uit."
De NS beloofde afgelopen november 69 miljoen euro vrij te maken voor de ontwikkeling van het centrale backoffice-systeem, uitgevoerd door het it-consortium East-West. Dit systeem is nodig voor de financiële afhandeling van chipkaarttransacties tussen alle ov-bedrijven. In ruil voor de investering moesten de andere ov-bedrijven in december aangeven hoeveel capaciteit zij van dit systeem denken af te nemen.
Dat lukte ze niet, waarna NS eind december dreigde zijn investering terug te trekken – wat het einde van de ov-chipkaart zou betekenen – en desnoods op eigen houtje een elektronisch kaartsysteem in te voeren. Deze machtsvertoning oogt misplaatst. Het spoorbedrijf ondertekende in juli vorig jaar samen met andere ov-bedrijven immers al een contract met East-West. Het NS-gedrag detoneert ook met de feestelijke aftrap van het ov-chipkaartsysteem een week daarvoor, in aanwezigheid van minister Karla Peijs van Verkeer & Waterstaat.< BR>