KLM heeft op Schiphol nieuwe apparatuur neergezet waarmee reizigers zelf kunnen inchecken en hun bagage kunnen afhandelen. Doel: het verkleinen van de wachtrijen.
KLM zegt op Schiphol het aantal incheckapparaten aanzienlijk te hebben uitgebreid en twaalf speciale bagage-afgiftepunten in gebruik te hebben genomen. Passagiers die niet via internet hebben ingecheckt of met een papieren ticket reizen kunnen zichzelf op de luchthaven alsnog inchecken via de selfservice-incheckapparaten.
Reist de passagier alleen met handbagage, dan kan hij of zij direct doorlopen naar de gate. Ruimbagage moet eerst worden afgegeven bij de bagage-afgiftepunten, waar volgens KLM in een halve minuut de bagage wordt ingenomen en reisdocumenten worden gecontroleerd. Met deze uitbreiding van haar elektronische dienstverlening tracht KLM de wachtrijen voor de incheck-balies te verkleinen.
De bouw van de bagage-afgiftepunten is gerealiseerd door Luchthaven Schiphol. Een verdubbeling van de capaciteit wordt gerealiseerd in april 2004. De luchtvaartschappij bood al incheck-diensten via internet of de reeds bestaande apparaten aan.
Passagiers reizend met een elektronisch ticket kunnen vanaf dertig uur voor vertrek via internet inchecken, een stoelkeuze maken en een instapkaart afdrukken. VolgensHet Utrechts Nieuwsblad boekt circa 18 procent van de KLM-passagiers nu elektronisch tickets. De luchtvaartmaatschappij wil dit percentage volgend jaar op 40 procent zien te krijgen.
Concurrent British Airways kondigde eind oktober aan 190 elektronische zelf-incheck-balies te installeren op Heathrow en andere luchthavens waarop de maatschappij vliegt. IBM gaat de installaties leveren. Het streven is passagiers binnen één minuut te laten inchecken. Ook kunnen zij via een aanraakscherm zelf stoelen kiezen of een hogere reisklasse aanvragen.