De ‘Kwaliteitsregeling ict-bedrijven voor het onderwijs’ van de Stichting Ict op School en branchevereniging Nederland-ict is rond. Het doel is een effectievere toepassing van ict in het onderwijs.
De twee instanties zijn al sinds de zomer van 2002 bezig met de kwaliteitsregeling. Een belangrijk onderhandelingspunt voor Nederland-ict was een beperking van de administratieve lasten voor ict-bedrijven.
De regeling moet de gebrekkige kennis van scholen over ict op te krikken door scholen meer zicht op ict-bedrijven te geven. Daarnaast moet de communicatie tussen school en dienstverlener beter verlopen.
Ict-bedrijven die menen aan de in het keurmerk gestelde voorwaarden te voldoen, mogen zichzelf dat label opplakken. Als een school een geschil krijgt met een ict-bedrijf dat het keurmerk voert, wordt het ict-bedrijf op deze voorwaarden gecontroleerd. In de definitieve regeling controleert de toezichthouder van de regeling, waarin de branchevereniging en Ict op School vertegenwoordigd zijn, of de claim op het label terecht is.
Verder moeten deelnemende ict-bedrijven een professionele standaard hanteren en een klachtenregeling hebben. De toezichthouder kan eventuele klachten over het gebruik van het label behandelen en op basis hiervan sancties opleggen, zoals het ontnemen van het recht om het label te voeren.