BMC koopt de Magic Solutions-helpdesktak van Network Associates. De koper, leverancier aan de bovenkant van de bedrijfsmarkt, wil hiermee mkb-terrein betreden.
De divisie voor de Magic Solutions-software levert NAI 47 miljoen dollar in contanten op. BMC wil met dit helpdeskproduct, met vierduizend klanten, zijn eerdere overname van Remedy, met zesduizend klanten, versterken. Die voormalige tak van Peregrine Systems is voor 350 miljoen dollar overgegaan naar BMC.
De Remedy-productreeks is bedoeld voor middelgrote en grote ondernemingen, terwijl de Magic-software mikt op kleine tot middelgrote bedrijven. BMC wil een lichte mate van integratie tussen de twee productlijnen aanbrengen, om groeiende gebruikers een migratiepad en uiteindelijk overstap, gesteund door migratiehulpmiddelen, te kunnen bieden.
Magic Solutions valt nu onder de Remedy-divisie en draagt naar verwachting komend jaar al bij aan een omzet- en winststijging. BMC stelt dat Magic zeer winstgevend is. Voormalig eigenaar NAI verklaart echter dat Magic in het afgelopen derde kwartaal voor het eerst sinds lange tijd weer winst boekte, zij het maar net.
De softwareleverancier, vooral bekend om zijn antivirusproducten, kocht Magic Solutions in 1998 voor 110 miljoen dollar in contanten. Het was toen de bedoeling met de combinatie van Magic en de eigen McAfee Service Desk de markt voor helpdesksoftware te veroveren. Eerstgenoemde was namelijk de op één na grootste en het McAfee-product was de op twee na grootste. Sindsdien heeft NAI zijn aandacht echter verlegd van de krimpende helpdeskmarkt naar de markt voor netwerk- en beveiligingsbeheer.