Wat is de toekomst van mobiele communicatie? Gaat alles heel snel en wordt alles anders? Ja en nee, zegt Herman Kelder, bunsiness unit manager mobiele netwerken bij Siemens Nederland. Ontwikkelingen gaan snel, maar niet alles wordt anders. "Gsm zal voor veel toepassingen de komende tien jaar nog de dominante standaard zijn."
Siemens Nederland behoort tot de grootste ict-bedrijven die in Nederland actief zijn. Hoewel het zelf geen netwerk voor mobiele telefonie exploiteert, speelt het op deze markt wel een rol. "In Nederland zijn we groot in gsm-netwerken", zegt Kelder. "We zijn onder meer leverancier van diverse grote aanbieders van mobiele telefonie. We verzorgen de radio-backbone van diverse mobiele netwerken; de radioverbindingen tussen de gsm-masten. We leveren ook de datacommunicatie-backbones, sdh (synchronous digital hierarchy, red.), aan diverse operators. We hebben een gsm-netwerk voor de spoorwegen geleverd en we zijn een van de grootste leveranciers van mobiele telefoons."
Altijd een mix
In een interview met Computable schetste professor Cor Molenaar een toekomst waarin mobiele communicatie een sleutelrol speelt bij het oplossen van vraagstukken als het fileprobleem (‘Mobiel werken als maatschappelijke noodzaak’, https://www.computable.nl/artikels/archief3/d42mh3vj.htm). Kelder ziet ook wel ontwikkelingen met betrekking tot mobiel werken maar hij denkt niet dat technologie daarin leidend zal zijn. "Ontwikkelingen in mobiele communicatie verbeteren de mogelijkheden om thuis of waar dan ook te werken, maar de beschikbaarheid van de techniek zal niet de aanleiding zijn om dat dan ook maar te doen."
"Siemens bijvoorbeeld is vrij vooruitstrevend. Iedere medewerker op het hoofdkantoor is uitgerust om ook thuis te kunnen werken en dat wordt regelmatig gedaan. Het zal echter altijd een mix blijven, want je werkt voor een bedrijf en je zit in een team, en dan kan je niet de hele dag in je eentje thuis zitten. Al kan je op afstand goed communiceren, het gaat vaak om het bij elkaar zitten, elkaar aankijken en zien wat een ander bijvoorbeeld tekent of hoe hij iets uitdrukt. Dat persoonlijke contact is ook cruciaal voor zakendoen. Je kunt veel zaken op afstand doen, maar vaak geldt dat je ook aan de persoonlijke relatie moet bouwen, vooral als het groter wordt en investeringen omvangrijker zijn. Goede relaties staan in het bedrijfsleven vaak voorop, daarna komt pas de technologie."
"Mobiele communicatie is een van de hulpmiddelen waarmee je kunt communiceren, maar het wordt zeker niet het centrale punt in onze samenleving. Het zal zeker ook niet de enige oplossing zijn voor het fileprobleem of wat dan ook. Mensen blijven mobiel en zullen de vrijheid die ze hebben gebruiken. Op ieder moment en elke plaats zullen mensen gebruik maken van die communicatietechnologie die daar het beste bij past, vast of mobiel, bewust of onbewust."
Niet overboord
Ook met betrekking tot de vraag welke standaard de komende jaren dominant zal zijn in mobiele communicatie heeft Kelder een pragmatische benadering. Veranderingen gaan wel rap, maar tegelijkertijd verwacht hij dat bestaande standaarden niet snel overboord zullen worden gegooid. "Siemens is heel breed; het ondersteunt alle standaarden die er in mobiele communicatie zijn. We pushen zelf geen systeem, maar volgen de standaarden. We zijn een grote speler in het standaardiseren van nieuwe technologieën in de communicatiemarkt. Het voorzittersschap van het umts-forum is bijvoorbeeld de afgelopen jaren in handen van Siemens geweest. Omdat we zo’n actieve rol spelen in standaardiseren, zijn we ook een partij die nieuwe standaarden als één van de eerste op de markt kan brengen."
"Standaarden zullen de komende jaren elkaar niet verdringen, maar naar elkaar toe groeien. Wlan is geen vervanging voor umts, maar een aanvulling, net zoals umts een aanvulling is op gsm en vaste communicatie. Het is niet zo dat gsm over vijf jaar is afgelopen en we daarna alleen nog umts gebruiken. Umts is er nu al en wordt in combinatie met gsm uitgerold. Gsm zal de komende tien jaar zeker grotendeels de dominante standaard zijn, umts komt daarnaast. Er is een aantal landen waar umts al is gelanceerd, zoals in Groot-Brittannië, Italië en Hongkong, waar je met umts kunt bellen. Umts-aanbieders verdienen op dit moment hun geld met bellen, niet met data."
Alles geïntegreerd
Een paar jaar geleden zei iedereen dat televisie, mobiele telefoon en pc zoals we die nu kennen verdwijnen omdat alles geïntegreerd wordt in één apparaat waar we nu nog geen naam voor hebben. Ook dat ziet Kelder niet gebeuren. "Je zult niet één apparaat krijgen dat alles doet. Ik heb hier een mobiele telefoon, maar als ik mijn agenda wil raadplegen, ben ik iemand die zijn laptop pakt. Een ander gebruikt zijn agenda op een pda, weer een ander heeft een papieren agenda. Voor ieder soort van gebruik zullen mensen een eigen middel pakken."
"Wel zal mobiele communicatie een integraal onderdeel zijn van alles wat je gebruikt, zonder dat je het in de gaten hebt, net zoals in alles wat je gebruikt een microprosessor zit. Alles gaat automatisch met elkaar communiceren, via de lucht of via een draad. Mobiele communicatie wordt een vast onderdeel van allerlei apparatuur binnenshuis en buitenshuis. De topmodellen auto’s worden nu al uitgerust met een gprs-verbinding, zodat de garage al weet wat er met je auto aan de hand is nog voordat je het zelf door hebt. Je krijgt dan een bericht met het verzoek om langs te komen omdat er een onderdeel moet worden vervangen. Tal van functies zullen straks in laptops, mobiele telefoons en televisies beschikbaar zijn. Je kunt straks je mail op je televisie lezen, een film afspelen op je pc en projecteren op de televisie."
Management summary
|
Fantasiemerken
De markt voor mobiele communicatie is geen makkelijke. Kelder: "Mobiele communicatie is dusdanig gestandaardiseerd dat er steeds sneller nieuwe bedrijven in die markt stappen – en er overigens ook steeds sneller weer uitstappen. Er verschijnen tal van ‘fantasiemerken’, veelal Japans of Chinees, die in mobiele technologie doen."
"Een concern als Siemens is geïnteresseerd in de grote markt en de grote volumes. We zijn de nummer drie in de mobiele netwerkmarkt. Ons profiel is duidelijk; we hebben een segmentbenadering en we kijken naar de totale oplossing. We zitten onder meer in de energiesector en doen dus alles met energie. We kijken niet alleen naar centrales, maar ook naar allerlei geïntegreerde ict-concepten. Zo doen we dat ook met segmenten als mobiliteit en gezondheidszorg. We zijn één van de weinige bedrijven die totale oplossingen kunnen bieden; grensoverschrijdend wat betreft productdenken. Onze klanten vragen om mobiele oplossingen; niet een mobiel netwerk, maar een oplossing. Veel van de spelers in deze markt hebben die totaaloplossing niet in huis. We zeggen niet: we zijn leverancier van wlan en willen u kastjes verkopen. Wlan is namelijk niets anders dan een router met een antenne eraan. Het gaat om de ict-oplossing. Of wlan daar al dan niet een onderdeel van is, is eigenlijk niet eens interessant."< BR>