Mobiele telefonieaanbieders worstelen met het vinden van een interessant zakelijk voorstel om bedrijven over te halen mobiele datacommunicatie via telefoon, pda en laptop te gebruiken. Alleen door aansluiting bij bedrijfsprocessen in specifieke marktsegmenten zal hen dit lukken.
Tot op heden hebben de mobiele telefoniebedrijven in Nederland voornamelijk zoveel mogelijk gprs-toestellen en abonnementen verkocht. Ze hebben nog geen duidelijke voorstellen voor hoe bedrijven met bijvoorbeeld een pda voorzien van mailmogelijkheden voor de buitenwacht op hun kosten zouden kunnen besparen. De belangrijkste reden is dat operators beperkt op de hoogte zijn van bedrijfsprocessen en hoe deze door de inzet van mobiele datacommunicatie goedkoper en beter in te richten zijn.
Doorrekenen
"De gemiddelde aanbieder van mobiele telefonie in Nederland redeneert vanuit zijn eigen aanbod en houdt minder rekening met de vraag van klanten", zegt Geo van der Wilk, directeur mobile business bij Logica CMG. "Bedrijven krabben zich in het huidige economische klimaat wel twee keer achter de oren voordat ze een flinke investering plegen in mobiele apparatuur en de bijkomende relatief dure verbindingen. Daar moeten ze iets voor terugzien."
Toch constateert Van der Wilk dat bedrijven doorrekenen of het voor hen haalbaar en betaalbaar is om werknemers kantoortoepassingen buiten de deur te laten benaderen via een pda. Het gaat in dit geval volgens hem vaak om voorstellen voor een combinatie van verbindingsvormen die werknemers alle mogelijkheden moet geven om bij het bedrijfsnetwerk te komen. In dat rijtje horen een mobiele telefoon, een pda, een adsl-thuisabonnement en in het bedrijfskantoor gedeelde werkplaatsen thuis. "Het is alleen lastig aantoonbaar te maken of mensen met deze hulpmiddelen inderdaad efficiënter gaan werken."
Klinkende munt
Van der Wilk verwacht dat de interessantste zakelijke toepassingen van mobiele datacommunicatie niet door belbedrijven maar door ict-dienstverleners en de bedrijven zelf gerealiseerd zullen worden. Bedrijven moeten alleen of met behulp van dienstverleners gericht op zoek naar verbetering van hun bedrijfsprocessen met mobiele datacommunicatie. Alleen met een herinrichting van de bedrijfsprocessen, waar de techniek maar een klein onderdeel van uitmaakt, zijn eventuele kostenvoordelen te ontdekken. Dit vergt grondige kennis van de werkwijze en de markt waarin een organisatie opereert.
De meeste organisaties die nu de toepassing van mobiele datacommunicatie overwegen willen kostenvoordelen op korte termijn in klinkende munt uitbetaald krijgen. "Er wordt bij deze investeringen erg op de korte termijn gericht geredeneerd. Wat levert deze investering mij onder aan de streep op, is de rode draad in alle projecten met mobiele datacommunicatie." Voor een deel sluit die houding echt innovatieve proeven met mobiele data uit. Kijkend naar een langere termijn kan je overwegen zaken ingrijpend te veranderen. Er zijn nu bijvoorbeeld proeven met zorg op afstand, waarbij de zorgverlener via een netwerk zijn patiënt in de gaten houdt en eventueel behandelt.
Kostenvoordelen zijn niet altijd de belangrijkste drijfveer om mobiele datacommunicatie uit te proberen. De proef van de vervoersmaatschappij Noordned met kaartjes op de mobiele telefoon, waar Logica CMG bij betrokken was, was vooral bedoeld om te kijken of dit technisch realiseerbaar was.
|
Reizigers reageerden opvallend positief op de mogelijkheid om treinkaartjes via de mobiele telefoon te ontvangen. Daarnaast wilde het vervoersbedrijf het zwartrijden van mensen die geen tijd hebben om een kaartje te kopen tegengaan. "Het verschil tussen het beschikbaar stellen van kantoorapplicaties buiten de bedrijfsmuren en de herinrichting van het zakelijk proces is in dit voorbeeld levensgroot", zegt Van der Wilk.
Innoverende stappen
Van der Wilk verwacht het komende jaar een aantal innovatieve toepassingen van mobiele communicatie waarmee Nederland voorop gaat lopen. "Nederland is een dienstenland dat er niet voor schroomt om door toepassing van technologie vernieuwingen tot een succes te maken. Televisieprogramma’s waarbij kijkers kunnen stemmen via sms bijvoorbeeld zijn in Nederland voor het eerst een succes geworden", vindt Van der Wilk. Innoverende stappen van mobiele telefoniebedrijven ziet hij vooral in het buitenland.
Management summary
|
Het net opgerichte Mobility Platform (een samenwerkingsverband van grote leveranciers) vindt Van der Wilk hard nodig om de nog prille markt tot een succes te maken. Ict-bedrijven zijn hard getroffen door de tegenzittende economie. Alleen met een gezamenlijke inspanning kunnen dienstverleners innovatie realiseren. "Bij een implementatie waarbij artsenbezoekers op locatie toegang krijgen tot een crm-systeem komt ook al snel de vraag naar voren of een ict-dienstverlener het beheer van deze applicatie op zich kan nemen. De technische invulling gaat in dit voorbeeld veel verder dan het gebruik van het mobiele netwerk alleen."< BR>