Morgen wordt het startschot gegeven voor Egem. Dit initiatief van de VNG en het ministerie van Binnenlandse Zaken gaat gemeenten ondersteunen bij het inzetten van informatie- en communicatietechnologie.
Het programma Egem (elektronische gemeenten) heeft een looptijd van vijf jaar. De missie is het ondersteunen van gemeenten bij het verbeteren van hun dienstverlening en bedrijfsprocessen door effectieve en efficiënte inzet van ict. Het programma wordt uitgevoerd door Ictu.
Egem moet zich de komende jaren ontwikkelen tot een vanzelfsprekende partner voor alle belanghebbenden op gemeentelijk ict-gebied. Zowel voor bestuur en management, als voor verantwoordelijken voor belangrijke gemeentelijke processen; voor I&A-verantwoordelijken, maar ook voor leveranciers voor de gemeentelijke markt.
De actielijnen die Egem gaat uitvoeren, zijn deels gericht op het bevorderen van samenwerking en uitwisseling van kennis en producten, en deels op het ontwikkelen van technische randvoorwaarden die een plek krijgen in ontwikkelde kaders. In 2004 komt het met een aantal ‘good practices’: producten en diensten van gemeenten die elders ook toegepast kunnen worden. Tegelijkertijd werkt het aan de ontwikkeling van een label (‘best practices’).
De adviesfunctie van Egem wordt in 2004 nader ingevuld. Er start een proef met een quick scan voor de stand van zaken op ict-gebied. Voor gemeentebestuur en management (algemeen, diensten en I&A) kan het sparringpartner zijn op het gebied van ict-beleid en -investeringsbeslissingen. Verder wil Egem architectuurconcepten, standaards en referentiemodellen (bijvoorbeeld van een ideale elektronische gemeente) ontwikkelen. Dit start in 2004.
Egem verzamelt en verspreidt kennis, en legt relaties met overheidsprogramma’s die zich op aanverwante terreinen begeven. Dit gebeurt onder meer via de websitehttp://www.egem.nl. Deze wordt interactief en krijgt geavanceerde mogelijkheden om geïnteresseerden heel gericht te informeren over onderwerpen waar zij belangstelling voor hebben.