Dell rolt zijn strategie voor dienstverlening nu ook uit in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. De pc-producent wil hierbij zijn dienstverleningspartners, Unisys en Getronics, niet passeren maar juist meer en efficiënter inzetten. Dit zegt president en operationeel directeur Kevin Rollins.
Dell heeft dit initiatief vorig jaar al in de Verenigde Staten gelanceerd. Het is als aparte bedrijfspoot opgezet. "Professional Services is een nieuwe pijler voor ons", zegt Rollins. Hij kondigde recent de uitrol van Dells diensten aan voor de Emea-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika).
De topman benadrukt de globalisering van zijn bedrijf en wijst tevreden op de recente financiële resultaten, die de verwachtingen van analisten wederom overtreffen. In omzet zijn Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië de grootste landen voor Dell in de Emea-regio. Nederland was het afgelopen kwartaal de snelste groeier en bekleedt nu de vierde positie in Europa.
Dell-model
Om die stijgende lijn voort te zetten, al was het maar vanwege de beurskoers, breidt Dell zijn productbereik en activiteiten uit. "De bedrijfsmarkt blijft onze prioriteit", benadrukt Rollins. "Wij willen onze servers en opslag omwikkelen met diensten."
"Dienstverlening ondergaat nu een zelfde ontwikkeling, namelijk standaardisatie, als hardware enkele jaren terug", zeggen Rollins en Emea vice-president Paul Bell. De pc-producent hanteert hiervoor zijn vertrouwde bedrijfsmodel, dat haast maniakaal is gericht op het stroomlijnen van processen om dan het gewin uit die efficiëntieslag door te berekenen aan de klant.
Dit zogeheten Dell-model legt het bedrijf wat betreft de productie en levering van pc’s geen windeieren. "Dell is voor klanten het enige aanspreekpunt. We doen het wel met partners, maar wij ‘bezitten’ de interface naar de klant", aldus Bell. De voordelen bij pc-productie zijn de korte voorraadtijd van slechts vier dagen die Dell heeft voor componenten en het feit dat elke computer is gebouwd naar bestelling (build to order).
"Dienstverlening wordt nu gestandaardiseerd, net zoals hardware een paar jaar geleden", zegt president en operationeel directeur Kevin Rollins van Dell.Standaarddiensten
Het bedrijf past deze standaardaanpak nu toe op dienstverlening en zijn bestaande partners daarvoor. Dell heeft een aantal pakketten met vaste prijzen opgezet voor vastomlijnde diensten. "Het gaat om relatief simpele, herhaalbare diensten", zegt directeur Patrick Cowden, verantwoordelijk voor Professional Services in Emea.
Dit omvat de implementatie van backup-systemen, migratie van Windows NT 4-computers, het invoeren van Microsofts beheeromgeving Active Directory en diens databank- en mailservers SQL en Exchange. Daarnaast biedt Dell een reeks aangepaste diensten, zoals Windows-infrastructuur, opslagoplossingen, Oracle-implementaties en Linux-infrastructuur. Laatstgenoemde is vooral voor zware rekentaken (high performance computing) bedoeld.
Dell zegt niet specifiek uit te zijn op marktaandeel van één van de grote dienstverleners. "De dienstenmarkt is erg gefragmenteerd, wij hebben dan ook niet één concurrent als doelwit", reageert Cowden.< BR>