Ict wordt te weinig geassocieerd met innovatie en teveel met planning, controle en kostenposten. Dat concludeert onderzoeksbureau Blauw. "De ict heeft een nieuw elan nodig."
Informatie- en communicatietechnologie is niet langer een spannende sector, aldus Wout van der Wijk, directeur van onderzoeksbureau Blauw Research. Nederland, een land met een ‘zie je wel’-cultuur beoordeelt de ict nu vooral negatief. "Lange tijd hield ict een belofte in. De publieke opinie is dat die niet is uitgekomen."
Weliswaar zijn cijfers voorhanden die aantonen dat meer dan ooit via internet wordt gewerkt, gekocht en verhandeld, maar volgens Blauw staat het toch bekend als de belofte die niet uitkwam. "En de publieke opinie heeft altijd gelijk."
Het imago-onderzoek werd besproken bij een bijeenkomst van de branchekoepelorganisatie Nederland-ICT. Het onderzoek dateert al van juli dit jaar, maar is nog niet eerder in de openbaarheid gebracht. Het grootste deel van de gegevens zijn tussen februari en mei verzameld.
De conclusies van het onderzoek werden door de aanwezigen niet aangevochten. Henk Broeders, voorzitter van Nederland-ICT en directievoorzitter van Cap Gemini Ernst & Young, merkt dat ict normaal wordt, en daardoor naar de achtergrond verschuift. "Het is overal in verweven, het zit in de haarvaten van de economie en samenleving. We moeten wellicht een beeld scheppen: ‘Zonder ict staat alles stil’."
Bijval kreeg Broeders van Ton aan de Stegge, algemeen directeur Telfort en voorzitter van de Telecom-branchevereniging. "Tel ik de seconden die telecombedrijven op tv voor de eigen eer en glorie besteden, dan moet met een goed imagoplan iets te doen zijn. Dat KPN scholen gratis internet wil aanbieden, is bijvoorbeeld briljant. Het bedrijf moet dat echter niet alleen doen."
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 28 november 2003.