De Finse telecomfabrikant vult zijn twee divisisies mobiele telefoons en netwerken aan met één voor bedrijfsoplossingen en een andere voor multimedia-toepassingen.
Het concern wil met deze wijziging, die begin volgend jaar van kracht wordt, onder andere de bedrijfsmarkt beter bedienen. "Tot nu toe was Nokia heel product gericht bezig met de verkoop van bijvoorbeeld firewalls aan bedrijven", zegt Guy Seeuws , Benelux-directeur bij het bedrijfsonderdeel Nokia Internet Communications. "Dat moeten bedrijfsoplossingen worden."
Internet Communications, waar Nokia’s beveiligingsproducten onder vallen, is één van de drie activiteiten die in de nieuwe bedrijfspoot is geschoven. Daarnaast krijgt de bedrijfspoot een afdeling voor zakelijke telefoons en één voor het overhalen van e-mails naar gsm door ze te vertalen naar sms-berichten.
Nokia maakte deze wijziging van de bedrijfsstructuur bekend bij de aankondiging dat het bij zijn eerder aangegeven winstverwachtingen blijft. De verkoop van mobiele telefoons blijft op het hoge peil. In 2004 denkt het concern een omzet van 200 miljard euro te kunnen draaien. Het nieuwe onderdeel bedrijfsoplossingen krijgt een target van 5 procent. De omzet van de multimediapoot, waar de nieuwe speltelefoon N-gage onder andere onder valt, zal net boven de 10 procent vallen. De hoofdmoot van de omzet (65 procent) komt nog steeds uit de verkoop van mobiele telefoons. De netwerkdivisie neemt 20 procent voor zijn rekening.