De nieuwe Amerikaanse antispamwet die het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden vorige week heeft goedgekeurd maakt alleen een deel van de ongevraagde commerciële e-mail illegaal.
De basis van de nieuwe wet wordt gevormd door een opt-out principe. Amerikaanse burgers en bedrijven krijgen de mogelijkheid om bij een instantie aan te geven dat zij geen prijs stellen op het ontvangen van spam. Deze adressen mogen vervolgens niet meer met ongevraagde commerciële e-mail bestookt worden.
De instantie die in de wet aangewezen is om deze taak uit te voeren, de Amerikaanse Federal Trade Commission, heeft echter aangegeven niet over de middelen te beschikken om zo’n lijst goed te kunnen beheren. Deze instantie houdt nu al de in de VS erg populaire database bij van huishoudens die niet langer met commerciële telefoontjes lastig gevallen willen worden.
Ook moeten alle commerciële e-mailberichten van een mogelijkheid voorzien zijn, waarmee de ontvanger aan kan geven voortaan geen spam meer van de afzender te willen ontvangen. E-mailberichten waarin afzenders gerotzooid hebben met het onderwerpveld of afzenders die zich verschuilen achter een nepadres zijn voortaan ook illegaal. Bedrijven die zich niet aan deze regels houden kunnen een forse boete van miljoenen dollars tegemoet zien en zelfs een gevangenisstraf van vijf jaar.
Europese landen zijn sceptisch over de nieuwe Amerikaanse wet. De Europese Commissie heeft in zijn recente antispamrichtlijnen gekozen voor het opt-in principe. Alleen als burgers en bedrijven expliciet hebben aangegeven commerciële e-mail van een instantie te willen ontvangen mogen zij deze informatie ook sturen. Het merendeel van alle spam komt echter uit de VS, die dit opt-in principe niet ondersteunt. Algemeen wordt verwacht dat de nieuwe Amerikaanse wet het spamprobleem niet zal verkleinen.