Toen afgelopen donderdag de Comdex-beurs haar deuren sloot, bleek de balans vrij negatief uit te vallen voor de nieuwe organisatoren. Met een nieuw profiel hoopten ze op herstel, maar dat kwam er niet echt uit.
Media Live, de opvolger van het failliete Key3 Media, wilde de beurs kleiner maken en meer business-to-business om weer de echte professionals aan te trekken. Op papier leek dat heel interessant, de praktijk bewees het tegendeel.
De beursorganisatoren stelden vooraf dat ze alle gadget-leveranciers zouden bannen, maar toch wemelde het op de beurs nog van digitale camera’s, mp3-spelers en ander materiaal dat eerder op consument dan op de professionele gebruiker gericht was.
Waar vele bezoekers over klaagden, was het wegblijven van een aantal grote namen. Vooral een bedrijf als Novell, na zijn overname van Linux-distributeur Suse, bleek bijzonder gemist. Het is in ieder geval duidelijk dat Comdex niet langer het soort evenement is waar je een totaaloverzicht van de it-sector krijgt.
Over het aantal bezoekers werden geen mededelingen gedaan. Waarschijnlijk is het streefcijfer van 40.000 niet gehaald. Ter vergelijking: in 2000 werden meer dan vijf keer zoveel bezoekers geteld.
Voor Media Live breken opnieuw moeilijke tijden aan. Op de website spreekt de organisatie alvast over een succesvolle editie, en is voor volgend jaar al een nieuwe datum vastgesteld. Van 13 tot 18 november 2004 probeert de ooit vermaarde Comdex Fall in het Las Vegas Convention Center opnieuw invulling te geven aan het nieuwe concept.