De Comdex Fall is duidelijk op zijn retour. Wat Amerikanen ooit bestempelden als de grootste it-happening ter wereld is vervallen tot een magere aangelegenheid. De nieuwe Comdex vecht om zijn bestaan. ‘Small is beautiful’ lijkt het adagio, maar misschien is de Comdex gewoon dood.
Sinds twee jaar zit de Comdex-beurs in een vrije val. In 2000 waren er nog meer dan tweehonderdduizend bezoekers. Vorig jaar werd afgeklokt op minder dan de helft daarvan. Dit jaar zullen de organisatoren al blij zijn met veertig- tot vijftigduizend bezoekers. Tussen de vorige en deze editie zocht organisator Key3Media via Chapter 11 bescherming tegen zijn schuldeisers. Pas in de zomer nam Media Live International de fakkel over. Dat bedrijf beloofde terug te keren naar de wortels waaruit de Comdex 24 jaar geleden ontstond: het aanbieden van producten aan professionals door professionals. "Niet langer technologie om de technologie, maar technologie die het bedrijfsleven iets bijbrengt", zegt algemeen directeur Erik Faurot van de beurs. De laatste jaren was de Comdex immers vooral een gadget-beurs geworden, waar sommige bedrijven zich helemaal niet meer thuis voelden.
Innovatiecentra
Om te bewijzen dat de beurs enkel over b2b (business-to-business) mag handelen, pasten de organisatoren een strenge selectie toe bij het aanvaarden van exposanten. Sommigen werden ruwweg geweigerd omdat ze niet binnen het profiel pasten. De nieuwe beurs is opgehangen aan zeven technologische thema’s die momenteel leven bij het bedrijfsleven: draadloos en mobiliteit, de digitale onderneming, webservices, open source en Linux, het Windows-platform, verwerking op aanvraag, en beveiliging. Rond deze thema’s zijn ‘power panels’ georganiseerd waarin grote namen uit de industrie met elkaar in debat gaan. Op de beursvloer zelf zijn rond de zeven thema’s bedrijfsonafhankelijke innovatiecentra opgezet.
Of al deze vernieuwingen Comdex kunnen redden is de vraag. Bewoners van Las Vegas zijn de show liever kwijt dan rijk. "Die it’ers zijn rare vogels. ’s Avonds gaan ze gewoon naar hun hotelkamer voor hun pc zitten. Ze gaan niet naar de grote shows, ze gokken niet en ze eten alleen goedkoop junkfood", analyseert een taxichauffeur het Comdex-publiek.
Vroeger was het typerende beeld rijen congresgangers die op taxi’s stonden te wachten. Nu worden de rijen gevormd door lege taxi’s die wachten op klanten.< BR>