Dell versterkt in Europa zijn afdeling ‘professionele diensten’. De systeembouwer gaat er de principes toepassen van zijn directe verkoopmodel.
Dit betekent niet dat de partners zijn uitgespeeld, maar het bedrijf wil vanaf nu wel de volledige verantwoordelijkheid opnemen bij projecten waarbij de producten van Dell worden ingezet.
Dell is niet van plan een servicebedrijf te worden, maar om zijn producten beter te slijten bij (grote) ondernemingen wil de producent meer een totaalleverancier zijn. Dell kondigt alvast ‘forse investeringen’ aan in zijn serviceafdelingen, onder meer ook in Europa.
De computerleverancier wil voor de dienstverlening dezelfde werkwijze toepassen als bij het directe verkoopmodel, dat het bedrijf zo succesvol maakte. Het gaat de directe verantwoordelijkheid nemen bij implementatie van zijn producten bij de klant. Het houdt daardoor de complete controle over het leveringsproces.
Daarbij blijft Dell een beroep doen op zijn bestaande partners (in Europa met name Getronics en Unisys) voor technische taken als installatie en reparatie. "De microprocessors voor onze pc’s worden ook geleverd door andere fabrikanten. We willen eenvoudigweg de beste mogelijkheden benutten, volgens een model dat een duidelijk financieel voordeel biedt aan de klant", aldus Josh Claman, vice president voor de afdeling ‘Services’ in Emea.