De Comdex Fall is duidelijk op zijn retour. Wat Amerikanen ooit bestempelden als ’s werelds grootse it-happening is vervallen tot een magere aangelegenheid.
De nieuwe Comdex vecht om zijn bestaan. ‘Small is beautiful’ lijkt het adagium, maar misschien is Comdex gewoon dood.
Sedert twee jaar zit de Comdex-beurs in vrije val. In 2000 waren er nog meer dan 200.000 bezoekers, vorig jaar werd afgeklokt op minder dan de helft daarvan. Dit jaar zullen de organisatoren al blij zijn met veertig- tot vijftigduizend bezoekers.
Tussen de vorige en deze editie door zocht organisator Key3Media via Chapter 11 bescherming tegen zijn schuldeisers, en pas in de zomer nam Media Live International de fakkel over. Dat bedrijf beloofde terug te keren naar de ‘roots’ waaruit Comdex 24 jaar geleden ontstond: het aanbieden van producten aan professionals, door professionals.
"Niet langer technologie om de technologie, maar technologie die het bedrijfsleven iets bijbrengt," zegt algemeen directeur Erik Faurot van Comdex. De laatste jaren was Comdex immers vooral een gadget-beurs geworden, waar sommige bedrijven zich helemaal niet meer thuis voelden.
Om te bewijzen dat de beurs enkel over business-to-business mag handelen, pasten de organisatoren een strenge selectie toe bij het aanvaarden van exposanten. Sommigen werden ruwweg geweigerd omdat ze niet binnen het profiel pasten.
De nieuwe beurs is opgehangen aan zeven technologische thema’s die momenteel leven bij het bedrijfsleven: wireless & mobility, the digital enterprise, web services, open source & linux, Windows platform, on-demand computing en beveiliging.
Rond deze thema’s zijn niet alleen zogeheten ‘power panels’ georganiseerd waarin grote namen uit de industrie met elkaar in debat gingen, op de beursvloer zelf zijn rond de zeven thema’s ook bedrijfsonafhankelijke innovatiecentra opgezet.
Of al deze vernieuwingen Comdex kunnen redden is maar zeer de vraag.