Het klinkt vreemd, maar de kwakkelende economie speelt Hyperion in de kaarten. De ongemeen scherpe concurentie tussen bedrijven vereist immers een maximale ‘bedrijfsprestatie’ en Hyperion biedt daarvoor de oplossingen.
"Wij willen bedrijven helpen over de hele lijn een doorbraak in prestatie te boeken," aldus Godfrey Sullivan, coo en president van Hyperion, "en creëren hiervoor ‘business performance management’ (bpm)-oplossingen die toelaten strategieën in plannnen te vertalen, de uitvoering ervan op te volgen en inzichten te verwerven voor het verbeteren van de prestatie."
Analyse
Ook Hyperion onderstreept dat zijn expertise ligt op het gebied van analyse en inzicht verschaffen in de resultaten van een bedrijf en zijn toepassingen. De gevoerde producten steunen bij voorkeur op data die werden geconsolideerd in de eigen Ess Base XTD, een database met een multidimensioneel Olap engine dat al sinds jaar en dag zijn waarde heeft bewezen. Op deze kernlaag ent Hyperion vervolgens zijn beheerselementen, met daar bovenop de op presteren gerichte oplossingen.
De Hyperion producten maken het bedrijfsleiders, commissarissen en andere belanghebbenden makkelijker in vertrouwen te tekenen voor officiële rapporten en verslagen. Meteen kunnen met een goed bidirectioneel infoverkeer de werknemers zelf ook duidelijker ‘naar boven’ rapporteren hoe goed ze hun job doen.
Het resultaat is een beter inzicht – onder andere door controles in reële tijd – in de toestand van bedrijven voor alle belanghebbenden, op voorwaarde weliswaar dat de de producten van Hyperion goed en gecontroleerd worden toegepast. Tegen wantoestanden als de fraude bij Enron is er evenwel weinig kruid gewassen. Als de hoogste bedrijfsleiding zelf fundamenteel oneerlijk blijkt, wordt het moeilijk om de mistoestanden aan het licht te brengen. "Er is geen software-antwoord als ze willen bedriegen," klinkt het zakelijk.
Ook Sullivan ziet om die reden de invloed van (internationale) reglementen en akkoorden, zoals Basel II et cetera, nog aan belang winnen. Naast prestaties en transparantie bieden de producten ook mogelijkheden om planning en opvolging maximaal modulair en modelleerbaar te maken. Dat alles, inclusief de conformiteit aan normen, kan door een bedrijf op twee manieren worden aangepakt. Je doet het omdat het nu eenmaal moet, maar je kan een en ander ook als katalysator voor een meer prestatiegerichte omgeving aanwenden, met een in die zin aangepaste bedrijfsaanpak. Sommige bedrijven hebben echter veel weg van een supertanker, voor wie het nemen van een bocht een moeilijke en trage klus is, aldus Sullivan.
Met Brio
De overname van Brio gaf Hyperion bovendien vleugels. Zonder overlapping met de bestaande producten, verwierf Hyperion de mogelijkheid om bpm niet alleen op financiële afdelingen, maar voor het hele bedrijf geschikt te maken. Daarbij beschikt Hyperion nu ook over een sterk bi (bedrijfsinformatie) en rapporteringsportfolio, zodat Sullivan zich sterk maakt over een breder bpm/bi aanbod te beschikken dan andere producenten van ‘point products’. De overname verliep voorspoedig, met een goede medewerking van iedereen en zonder tegenstand van de overheid, zegt Sullivan. Waarmee hij duidelijk maakt dat zijn aanpak schril afsteekt tegen die van Oracle en Peoplesoft.
Het bedrijf lijkt de eigen producten op zichzelf toe te passen, want het heeft inmiddels acht opeenvolgende winstgevende kwartalen achter de rug, met in het boekjaar 2003 een omzet van 510 miljoen dollar. Het claimt leider te zijn in de ‘financial/BPM’ applicatiemarkt. Klanten zijn terug te vinden in de financiële wereld (het oorspronkelijk hoofdkwartier van Hyperion was gevestigd in de staat Connecticut, tussen de hoofdzetels van de grote Amerikaanse banken en verzekeringsinstellingen), de gezondheidszorg, de olie-industrie, de informaticasector en andere.< BR>
Guy Kindermans, Data News