Beheerdiensten in grote telecomnetwerken en expertise in breedbandnetwerken zijn de speerpunten van het nieuwe Lucent Nederland. Partners moeten de afgeslankte organisatie opnieuw slagkracht geven.
|
"Lucent heeft in de Nederlandse organisatie grote aderlatingen moeten doen, maar dat is niet ten koste gegaan van de creativiteit en de overlevingsdrang van de onderneming." Dit zei Nelie Smit Kroes, commissaris bij Lucent Nederland, toen zij begin oktober de opening van het nieuwe netwerkbeheercentrum in het Hilversumse kantoor verrichtte.
Volgens haar is de start van dit centrum het bewijs dat Lucent in Nederland alert inspringt op nieuwe trends in de markt. De fabrikant van telefoniesystemen wil via dit centrum en twee andere in de VS en Australië het beheer en de beveiliging van grote telecomnetwerken uitvoeren. Het bedrijf verwacht dat telecombedrijven in de toekomst deze taak bij gespecialiseerde bedrijven leggen om zich te concentreren op de marketing en verkoop van hun diensten.
Reikwijdte
Dergelijke beheerdiensten zijn voor Lucent Nederland niet nieuw. Ook vroeger nam het concern dagelijkse beheertaken in telecomnetwerken op zich als de opdrachtgever hier na de aanleg en inrichting van de infrastructuur om vroeg. Nieuw is wel dat Lucent zich concentreert op grote opdrachtgevers. Kleinere beheercontracten heeft het onlangs bij andere dienstverleners overgebracht. Telindus bijvoorbeeld is sinds begin maart verantwoordelijk voor het onderhoud van het sdh-netwerk (synchronous digital hierarchy) van Telecom Utrecht. Voorheen deed Lucent Nederland dit. In de Emea-regio zijn in totaal 120 beheeropdrachten bij andere dienstverleners ondergebracht.
"De organisatie in Nederland en Europa is kleiner geworden, maar de reikwijdte is groter door intensievere samenwerking met partners en wederverkopers van Lucent technologie", zegt Nicolaas Rauwenhoff. Hij trad vorig jaar aan als algemeen directeur van Lucent Nederland. Daarnaast onderhoudt hij nu voor de Emea-regio de contacten met partnerbedrijven en wederverkopers. Rauwenhoff, een oudgediende bij Lucent, heeft zowel de explosieve groei als de neergang van het bedrijf meegemaakt.
Wrang einde
Hij was enige jaren verantwoordelijk voor het klantbeheer van KPN en kreeg ook de Amerikaanse starters op de Europese telecommarkt onder zijn hoede. "We hebben in die jaren prachtige glasvezelnetwerken gebouwd, maar die periode kende een wrang einde. Bij een bedrijf als Winstar zaten we aan het eind met juristen om de tafel om nog iets van ons geld terug te krijgen." De koerswijziging die nodig was om dit soort klappen op te vangen heeft ook de Nederlandse vestiging van Lucent diep geraakt. Zeshonderd mensen werken er nu bij het bedrijf. Eind jaren negentig waren dat er nog vierduizend. De grond en delen van het pand aan de Larenseweg in Hilversum zijn verkocht aan een projectontwikkelaar.
Naast grote beheeropdrachten steekt Lucent energie in de verkoop van netwerktechnologie. Onlangs tekende het een contract voor de levering van het atm-netwerk dat de nieuwe umts-centrales van KPN in Nederland ontsluit. Het bedrijf heeft in het Nederlandse kantoor een uitgebreid demonstratienetwerk gebouwd om Lucents toegangstechnologie voor breedbandnetwerken te demonstreren en te testen. "Nederland loopt op dit gebied in Europa voorop", aldus Rauwenhoff. In de Lucent-vestiging in Neurenberg is zo’n centrum rond optische netwerken te vinden. Het Britse Swinburn heeft umts-technologie toegewezen gekregen.< BR>