De Duitse internetaanbieder T-Online wil online-dienst America Online (AOL) overnemen van mediaconcern Time-Warner. Dit melden de Suddeutsche Zeitung en Der Spiegel.
Volgens de Suddeutsche Zeitung heeft T-Online serieuze internationale ambities en speelt het met het idee van een gedeeltelijke overname. Daarbij zou het dan 70 procent van AOL kopen. De resterende 30 procent blijft dan in handen van Time-Warner. Dat concern wil wel een stuk van AOL van de hand doen.
T-Online concurreert in Europa, met name Duitsland, al jaren met de Amerikaanse online-dienst annex internetaanbieder. De Duitse internetleverancier telt momenteel 12,9 miljoen gebruikers. AOL schermt met wereldwijd 35 miljoen gebruikers.
Mediaconcern Time-Warner is in de Internet-hoogtijdagen overgenomen door het veel kleinere AOL op basis van diens opgeblazen aandelenkoers. De combinatie heeft tot op heden de toen beloofde en naar eigen zeggen veelbelovende synergie van media en online nog niet weten te realiseren. Recentelijk heeft Time-Warner zelfs de naam AOL uit de bedrijfsnaam geschrapt, waarmee AOL weer simpelweg de internet-tak van het mediabedrijf is geworden.