Microsoft bouwt aan een animatie-gereedschapset die de codenaam Sparkle draagt en in de wandelgangen al een ‘flash-killer’ wordt genoemd. Sparkle zou onderdeel zijn van Avalon, het grafische subsysteem van Longhorn.
Avalon komt in de plaats van de huidige api’s in het win32-programmeermodel. Ontwikkelaars kunnen xaml (extensible application markup language) gebruiken om voor Avalon te bouwen, maar vooralsnog is dat alleen handmatig mogelijk. Met Sparkle zou dit geautomatiseerd kunnen worden. Het schijnt dat Microsoft Sparkle heeft gebruikt bij de ontwikkeling van de klok die deel uitmaakt van de Longhorn Aero-interface.
Op de PDC 2003 (Professional Developer Conference) in Los Angeles eind vorige maand werd Sparkle niet getoond, maar werd wel duidelijk dat Microsoft flink bezig is met een aantal gereedschappen voor ‘rich media’ en 3d vector-graphics. Het is nog niet duidelijk of Sparkle voor of na het verschepen van Longhorn op de markt verschijnt. Ook is nog niet duidelijk of Microsoft daadwerkelijk de strijd aanbindt met Macromedia en Adobe. Eind jaren negentig kwam de softwaregigant al met een 3d graphics prototype, genaamd Chrome, waarvan ook werd gedacht dat het flash de das om zou doen, hetgeen niet gebeurde.
Macromedia liet aan de redactie vaninternetnews.com weten niet te reageren op speculaties of geruchten over producten die nog niet zijn uitgebracht.