Een beter, vollediger aanbod en kennisverspreiding aan de hand van succesvolle bedrijfsvoorbeelden – dit zijn de voornaamste redenen voor hun deelname aan het Mobility Platform van ict-bedrijven als Cisco, Getronics, HP, Microsoft, KPN en Logica CMG.
|
"De markt aarzelt door het tegenzittend economische tij. Ook hebben veel bedrijven een blauwtje opgelopen bij hun investeringen in software voor elektronische handel. Dat heeft ondernemingen extra voorzichtig gemaakt met mobiele datacommunicatie." Tijdens de lancering van het platform vorige week woensdag gaf Paul Schuyt, ceo Logica CMG Nederland, die redenen voor de tot nu toe tegenvallende belangstelling van het Nederlandse bedrijfsleven voor het onderwerp. De directeur van het kersverse platform Pieter Spohr wees negatieve sentimenten rond mobiele datacommunicatie als belangrijkste reden aan. "Bedrijven hebben het idee dat het te duur en te complex is. Het is aan de leden van het platform om het tegendeel te bewijzen."
Expertisecentra Minister Brinkhorst luisterde vorige week woensdag de lancering van het Mobility Platform op met zijn aanwezigheid. "Dit soort initiatieven om mobiel gebruik van datacommunicatie te stimuleren zal ook de vraag naar breedbandnetwerken in Nederland bevorderen." Economische Zaken wil met de stimulering van breedband maatschappelijke knelpunten in zorg en veiligheid oplossen en de Nederlandse kenniseconomie versterken. Het ministerie wil begin volgend jaar een breedbandexpertisecentrum openen. Dit centrum zou moeten samenwerken met het kenniscentrum rond mobiele datacommunicatie dat het Mobility Platform overweegt in te richten. |
Hard aantrekken
Een andere deelnemer in het platform, RAM Mobile Data, wil een bredere markt aanboren door in samenwerking met andere partijen middelgrote bedrijven een platform aan te bieden waar zij mobiele softwaretoepassingen op kunnen delen. Joachim Kaarsgaren, algemeen directeur van het bedrijf, noemt de taxibranche als voorbeeld van een markt waarin deze insteek succes zou kunnen hebben. "De zevenduizend grootste van de in totaal 22 duizend taxibedrijven in Nederland gebruiken nu een datacommunicatiesysteem dat hun auto’s van relevante informatie voorziet. Door zo’n investering te delen via een gezamenlijk platform kunnen we ook kleinere bedrijven overhalen tot deze investering."< BR>