De overname van JD Edwards en de ‘affaire Oracle’ waren duidelijk voelbaar op de Peoplesoft gebruikersconferentie Connect 2003. Toplieden van de software-ontwikkelaar wilden er niet over praten, maar uit de verkoopcijfers blijkt dat de markt nog steeds niet overtuigd is van een goede afloop
Ondanks soms ferme taal (Peoplesoft-functionarissen verklaarden in de wandelgangen dat het bedrijf klaar is om marktleider SAP van de troon te stoten) bleef de affaire-Oracle zijn schaduw werpen over Connect 2003. Het Peoplesoft-management wilde er nauwelijks iets over zeggen. Duidelijk werd wel dat de affaire diepe sporen heeft nagelaten: klanten hadden in paniek noodscenario’s in elkaar gedraaid en Peoplesoft was voor 150 miljoen dollar het schip in gegaan doordat aankoopbeslissingen waren uitgesteld of teruggedraaid.
Integratie
Een belangrijk thema tijdens Connect was systeemintegratie. Peoplesofts vice-president products and technology Ram Gupta zei dat één op elke drie automatiseringsdollars daar momenteel aan wordt gespendeerd. Integratie is duur, maar ook onvermijdelijk, was de boodschap. In de praktijk verkoopt Peoplesoft steeds meer ‘gemengde’ producten. Het diffuser worden van de software heeft de soms waterdichte schotten tussen de verschillende poten van Peoplesoft geslecht. Door de kruisbestuiving ontstaan compleet nieuwe producten, zoals de hrm-helpdesk, die in feite een naar hrm-gedeelde services centra vertaalde variant is van de callcentrum-helpdesk.
Connect 2003 maakte ook duidelijk dat het gemor van gebruikers over weinig gebruiksgemak tot de top is doorgedrongen. Geheel in Amerikaanse stijl werd er meteen een ronkende campagne tegenaan gegooid, getiteld ‘Total Ownership Experience’. Kern ervan: de ‘klikbaarheid’ ofwel toegankelijkheid van de programmatuur wordt vergroot, en de gebruiker heeft voortaan sneller en gemakkelijker opwaarderingen in huis.< BR>