EDS stuurt voor eind komend jaar 5200 man de laan uit. Het moet op de kosten blijven letten, nu het een extra verlies aan inkomsten van 2,24 miljard dollar moet opnemen; een herberekening als gevolg van nieuwe boekhoudregels.
De it-dienstverlener waarschuwde afgelopen juli reeds voor de revisie van de eerste kwartaalresultaten. Dit als gevolg van het nieuwe boekhoudprincipe EITF 00-21, dat een andere manier van omzetregistratie vereist met betrekking tot langjarige servicecontracten. Het principe heeft vooral gevolgen voor overeenkomsten met hoge startkosten, zoals complexe it-contracten. Bij dit soort contracten lopen omzet en winst pas in een later stadium omhoog.
In het derde kwartaal boekte EDS een omzet van 5,2 miljard dollar, een daling van 1,8 procent in vergelijking met een jaar geleden. Het verlies kwam uit op 600.000 dollar, tegen een winst van 86 miljoen in het derde kwartaal van 2002. Toch toont het concern zich niet ontevreden over de recente gang van zaken: het aantal nieuwe orders groeide zelfs licht (3,4 miljard tegenover 3 miljard een jaar geleden).
Desondanks ziet EDS de omzet uit it-beheer en advisering nog steeds dalen, mede als gevolg van prijsdalingen. Een lichtpuntje is het groeiend aantal opdrachten op het gebied vanbusiness process outsourcing.
Vanwege de nog steeds lastige financiële situatie waarin EDS verkeert, zeker gezien de herziening van 2,24 miljard dollar, heeft de automatiseerder het kostenbesparingsprogramma aangescherpt. Eind 2004 moeten 5200 werknemers het automatiseringsbedrijf verlaten hebben. Dat is inclusief een eerder aangekondigd ontslag van 2700 werknemers. De sanering moet een besparing van tussen de 330-360 miljoen dollar opleveren.